Biomechanical indicators to teach the Helicopter to Wenson difficulty element in Aerobic Sports Gymnastics

Main Article Content

Anisleidy Abreu-Arranz

Abstract

The objective of the background study for this article, focuses on the analyzing of the biomechanical indicators in the execution of the movement, from the Helicopter to Wenson element of the Aerobic Sports Gymnastics that allow their teaching to be incorporated into the competence routines of the university team of the UCCFD “Manuel Fajardo”. The results reveal the phases of execution of the movement of this element, the main biomechanical indicators in the execution of each phase, as well as the most common errors in the execution of the same. For this analysis it were taken as sample 5 videos of international championships taking as reference the difficulty starting notes and the best execution notes. These results are going to use to guide the teaching of this technical element so that it can be included into the proficiency routines of the GAD university team of the "Manuel Fajardo" University of Science of Physical Culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Abreu-ArranzA. (1). Biomechanical indicators to teach the Helicopter to Wenson difficulty element in Aerobic Sports Gymnastics. Acción, 15(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/52
Section
Artículos Originales

References

Arencibia, C. Navarro, H. Rodríguez, L. (2009) Metodología de medición para valorar cuantitativamente la calidad de ejecución técnica de los nadadores de estilo crawl. Revista Digital - Buenos Aires - Año 14 - Nº 136 https://efdeportes.com
Álvarez, A. (2003). Estrategia, Táctica y Técnica: definiciones, características y ejemplos de los controvertidos términos. Revista Digital - Buenos Aires - Año 9 - Nº 60 https://efdeportes.com
Bello, A. G., & Ortiz, R. L. (Producer). (2012) .Multimedia para la enseñanza de los elementos técnicos en el aerobio deportivo de la provincia de Camagüey. [Multimedia ] CD
Copello, M.J. (2001) Diseño Didáctico para la Formación del Judoka a Partir de la Estructura de la Técnica y los Elementos Básicos. (Tesis Doctoral) Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”, La Habana.
Grosser, Negmaier. (1986) Técnicas de Entrenamiento: España. Editorial Martínez Roca
Hochmuth, G. (1973) Biomecánica de los movimientos deportivos. Madrid. Editorial Ciencia y Deporte.
Internationale Federation of Gymnastique. Punctuation (FIG). (2016). Puntuation code 2017 - 2020 ed.s.l. Technical comote of the gymnastics aerobic of FIG.
Martell, R. d. l. C. M. (2014). Pasos metodológicos para la enseñanza del elemento técnico L support con medio giro. Tesis (inédita) de Licenciatura, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo", La Habana.
Prado. J y Fernández. (1985) Biomecánica. Cuaderno de trabajo. La Habana. Cuba. Editorial Ciencia y técnica.
Perdomo E. (2010) Apuntes metodológicos para el estudio de casos en Biomecánica. UCCFD. Ciudad de La Habana, Editorial Deportes
Pérez, J.P. (2011) Análisis del diseño técnico durante el despegue del salto de longitud en atletas escolares de la Isla de la Juventud. Tesis de Maestría (inédita). Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba.
Sánchez, L.G (2014) Giro ilusión a split vertical: pasos metodológicos para su enseñanza. Tesis de Licenciatura (inédita). Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte " Manuel Fajardo" La Habana.
Vernetta, M. & López Bedoya, J. (2003) Aprendizaje de las habilidades del Aeróbic Deportivo, un estudio experimental, elemento carpa del grupo C Barcelona: VI Simposio de actividades gimnásticas.
Vernetta, M. & Panadero, F. (2006) Unidades didácticas para la secundaria XI, habilidades gimnásticas, minicorcuitos. Barcelona: INDE.