Pedagogical alternative for the self-preparation of the student of the physical culture career
Main Article Content
Abstract
Adequate guidance for student self-preparation is essential to encourage study habits and obtain good learning results; However, on many occasions deficiencies are evident in the execution of the oriented tasks. The objective is to present pedagogical alternatives for the self-preparation of students for a career in Physical Culture and Sport. A descriptive study was carried out. I provided teaching materials and study guides as alternatives to facilitate self-preparation. With the application of pedagogical alternatives, significant results were obtained in learning the Pedagogy assignment and in the quality of professional training.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms of the license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
References
Antonio, R (2011).La autopreparación del estudiante. Un eslabón fundamental en la formación del Tecnólogo de la salud del perfil Higiene y Epidemiología. En Odiseo Revista electrónica de pedagogía
https://odiseo.com.mx/marcatexto/la-autopreparacion-del-estudiante-un-eslabon-fundamental-en-la-formacion-del-tecnologo-de-la-salud-del-perfil-higiene-y- epidemiologia/
Arrocha Rodríguez, O., Gómez Casola, K., & Betancourt Cepero, E. (2021) La autopreparación del estudiante en el proceso de enseñanza aprendizaje a través de la visualización digitalizada en la plataforma moodle https://www.researchgate.net/publication/352714067_CCM
Arrocha Rodríguez, O., Gómez Casola, K. & Meneses Martín, Z. (2021). La plataforma Moodle y la autopreparación de estudiante en la disciplina Lenguaje y Comunicación. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 4(2), 23-31. DOI: https://doi.org/10.46954/revistages.v4i2.59
Cisneros Depestre, A. P, Robinson Jay, F., Ramos Duharte, D.; Paredes Rodríguez, G., & Medina Sanchez, N. (2013) Modelo pedagógico para la autopreparación en la disciplina Filosofía y Sociedad Revista Información Científica, 80(4) https://www.redalyc.org/pdf/5517/551757265013.pdf.
Díaz García, H., & García Pestano, M. (2023) Consideraciones para mejorar el estudio independiente y la autopreparación en los estudiantes de las Ciencias Médicas. Editorial Académica Española
https://www.eae-publishing.com/catalogue/details/es/978-620-2-106795/consideraciones-para-mejorar-el-estudio-independiente
Enríquez Clavero, J.O. (2020). El trabajo independiente, ¿forma o método? EDUMECENTRO,12(1),238-242. https://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742020000100238&lng=es&tlng=es
Estupiñan Ricardo, J., Carpio Vera, D. A., Jara, S., Verdesoto Galeas, & Romero Jacomé, V.A. (2016). Participación de los estudiantes en el proceso de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior de Ecuador. Revista de Investigación e Innovación, 1(2). Abril-junio;35-50
https://revistas.utb.edu.ec/index.php/magazine/article/view/50/230
https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8055594?show=full
García Báez, M., Fernández Rodríguez, H., Rodríguez Núñez, L.A. y Alfonso Días, O.(2008). La orientación, control y evaluación del trabajo independiente desde el colectivo de año. Centro de Información y Gestión Tecnológica. 26(4) https://portal.amelica.org/ameli/jatsRepo/442/4422456018index.html
Hernández Calzada, A., León Suárez, R. & Costa Marrero, Y. (2021). La autopreparación con apoyo en entornos virtuales: una alternativa para el aprendizaje de la física. IV Taller internacional de Enseñanza de las Ciencias Informáticas. https://repositorio.uci.cu/bitstream/123456789/9698/1/UCIENCIA_2021_paper_434.pdf.
López Rodríguez, A. (2010) ¿Qué entender por Ciencias de la Cultura Física y el Deporte? Revista EFDeportes https://www.efdeportes.com/efd149/que-entender-por-ciencias-de-la-cultura-fisica-y-el-deporte.html
Rodríguez González, M.A.; Iznaola Cuscó, M.B; Abreu García, S.E. (2022) La autopreparación del estudiante de la carrera Cultura Física en tiempos de covid. Congreso Universidad 2022 https://www.congresouniversidad.cu/web/content/11580?download=true