Editorial management strategy for scientific journals of social sciences
Main Article Content
Abstract
Editorial management in the context of open science constitutes a challenge for the editorial teams of social science scientific journals. The objective of this article is to propose an editorial management strategy for the improvement of publications in the magazine “Horizonte Pedagógico”, a scientific organ of the General Directorate of Education in the province of Havana. It is developed using the action-participation investigative approach where different methods are harmoniously used to guide the investigative procedure, highlighting the historical - logical, analytical - synthetic, inductive - deductive and the structural systemic. The final result is a strategy that takes into account the components of editorial management, focusing on improving the different processes carried out in magazines. It contains permanent actions which are applied by the different actors involved in the editorial processes. The main discussions developed allowed us to determine the relevance and timeliness of the proposal, mainly in the Horizonte Pedagogico magazine, where after its application it made possible indexing in specialized databases and catalogs that promote open access to publications, such as Scielo.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms of the license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
References
Banzato, G., & Rozemblum, C. (2019). Modelo sustentable de gestión editorial en Acceso Abierto en instituciones académicas. Principios y procedimientos. Palabra Clave (La Plata), 8(2). https://doi.org/10.24215/18539912e069
Delgado López-Cózar, E. (2017). Evaluar revistas científicas: Un afán con mucho presente y pasado e incierto futuro. En E. Abadal (Ed.), Revistas científicas: Situación actual y retos de futuro (pp. 73-103). Universitat de Barcelona. http://eprints.rclis.org/32132/
Fernández de Pelekais, C. A., Soto, M., Pelekais, E. A., & Pelekais, E. A. (2016). De la publicación impresa a la electrónica: Una simbiosis de elementos para divulgar la producción científica en las organizaciones universitarias. PAAKAT: Revista de Tecnología y Sociedad, 6(10). http://www.udgvirtual.udg.mx/paakat/index.php/paakat/article/view/266
Fressoli, J. M., & Arza, V. (2018). Los desafíos que enfrentan las prácticas de ciencia abierta. Teknokultura, 15(2). http://dx.doi.org/10.5209/TEKN.60616
Greenwood, D. J. (2000). De la observación a la investigación-acción participativa: Una visión crítica de las prácticas antropológicas. Revista de Antropología Social, 9, 27-27. https://revistas.ucm.es/index.php/RASO/article/view/RASO0000110027A
Hernández-Huerta, J. L. (2016). La gestión editorial de revistas científicas hoy. La revisión externa de originales y el «corte del editor». Revista ORL, 7(2), Article 2. https://doi.org/10.14201/orl.14168
León González, J. L., Mora Quintana, E. del C., & García Cantaya, A. A. (2015). Estrategia para el perfeccionamiento de la gestión editorial en la Universidad de Cienfuegos. Revista Universidad y Sociedad, 7(3), 168-177. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/249/pdf_79
León Martínez, S., & Alfonso Manzanet, J. E. (2024). Ciencia abierta, Inteligencia artificial y ética: Los nuevos desafíos | Acción. Accion, 19. https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/274
Lim, J., & Newby, T. J. (2020). Las experiencias y percepciones de la Web 2.0 de los profesores en formación sobre la Web 2.0 como un entorno de aprendizaje personal. Journal of Computing in Higher Education, 32(2), 234-260. https://doi.org/10.1007/s12528-019-09227-w
Rapiso, R. (2013). Las Revistas Científicas en Comunicación. Revista Comunicar. https://www.revistacomunicar.com/pdf/2013-01-repiso.pdf
San José Montano, B. (2009). Acceso abierto (open access), un modelo necesario de comunicación científica. Pediatría Atención Primaria, 11(42), 299-311. https://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1139-76322009000200011
Sanmartí, N. (2008). Contribuciones y desafíos de las publicaciones del área de educación en ciencias en la construcción y consolidación de la identidad del área: La experiencia de la revista Enseñanza de las Ciencias. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 26(3), 301-310. https://ensciencias.uab.cat/article/view/v26-n3-sanmarti
Santana Garriga, L. A. (2024). La gestión editorial en la revista «Horizonte Pedagógico» de la Dirección General de Educación en La Habana [Doctorado]. Zenodo. https://doi.org/10.5281/zenodo.14633543