Characterization of professional motivation in first-year students of the Physical Culture degree
Main Article Content
Abstract
Evaluating the importance of motivation for the professional training of students at the university is a difficult task for education and development in higher education. The conception of motivation is assumed from a historical-cultural approach to human development. The objective of the study is to characterize professional motivation in first-year students of the Physical Culture degree. The research of a descriptive nature, eminently qualitative, combines the quantitative for the analysis of the results. Scientific methods of the theoretical and empirical research level were used. For the characterization of professional motivation, the use of the DIP technique (Diagnosis of professional interest) adapted to the context of Physical Culture stands out. This allows us to identify the level of motivation development of the students in the sample and their development potential in the context of their professional training. The result was the identification of different levels of professional motivation, recognizing their needs, motives, and satisfaction towards the study of the Physical Culture career.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms of the license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
References
Castro Ascencio, M. de J. (2022). La motivación profesional en estudiantes de psicología. Revista Científica del Sistema de Estudios de Postgrado de la Universidad de San Carlos de Guatemala, 5 (1), 1-7. DOI: https://doi.org/10.36958/sep.v5i1.90 https://revistasep.usac.edu.gt
Durán,C., Casadiegos, M.,Carrasca, AM.(2021) Motivación en estudiantes universitarios como factor generador de la calidad en educativa. Revista Boletín REDIPE 10 (13) DIC 2021.ISSN 2256-1536
Franco, J. A. (2021). La motivación docente para obtener calidad educativa en instituciones de educación superior. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (64), 151-179. https://www.doi.org/10.35575/rvucn.n64a7
González F. y Mitjáns A. (1991). La personalidad, su educación y desarrollo. Editorial Pueblo y Educación. Ciudad de la Habana.
González, V. (1989) Niveles de integración de la motivación profesional. Tesis de doctorado en Ciencias psicológicas Ciudad de la Habana. Cuba en Repositorio UCCFD en construcción.
González, V. (2004). La orientación profesional y currículum universitario. Una estrategia educativa para el desarrollo profesional responsable. Barcelona, España: Laertes. https://www.iberlibro.com/ 9788475845227/orientaci%C3%B3n-profesio nal-curriculum-universitario-estrategia-8475 845223/plp
González Serrá, D. (2017).Los niveles de la motivación. Teoría y Evaluación. Editorial Pueblo y Educación.ISBN 978-959-13-3129-8 La Habana.
Guzmán, M;Ruiz, D y González, Y (2019) Motivación profesional de estudiantes de 1er año de la Formación Técnica en Enfermería. Facultad “Victoria de Girón” Revista Científico Pedagógica “Horizonte Pedagógico” Vol. 8, No. 4, Año. 2019 ISSN-e: 2310-3637|RNPS-e: 2324-3647|RNSW: A-0872. http://www. horizontepedagógico.cu
Iznaola M, B (2009). La motivación profesional de profesores de Educación Fisca en formación en la Sede Universitaria Municipal de Plaza de la Revolución. Tesis de maestria en Psicología del Deporte. La Habana. En repositorio UCCFD en construcción.
Iznaola, M, B y Zaldívar, B (2021) La consolidación de los indicadores de funcionamiento en la motivación profesional de los profesores de Educación Física. Rev. Cubana Edu. Superior vol.40 no.3 La Habana sept.-dic. 2021 Epub 01-Jul-2021 ISSN 0257-4314
López, A., González, V., y Guterman, T. (2005). Motivación profesional y calidad de las clases de Educación Física. Informe final de investigación, Revista Digital Lecturas, núm., 82, Buenos Aires, EFDeportes.com
Rabilero,H; Venet,R; Fernández,L,( 2017) La motivación profesional: una aproximación epistemológica.Revista Arrancada.Universidad de Oriente. Vol. 17, núm. 32, julio-diciembre. pp.172-182
Saura, I. (2021) Características personológicas de estudiantes universitarios de Cultura Física. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo, La Habana, Cuba. ID: https://eqrcode.co/a/dt3Qb8
Ymas, Y.(2019).Tránsito del desarrollo del interés profesional en la formación del ingeniero agrónomo. Referencia Pedagógica. Año 2019, Vol.7, No.1. enero-junio, pp.63-74, ISSN: 2308-3042
Ymas, Yudeimys. 2017. Crítica Al Trabajo de Orientación Profesional Vocacional En El Segundo Año de La Carrera de Agronomía. EduSol 17(60):104–13
Vigotsky, L.S. (1987) Historia del desarrollo de las funciones psíquicas superiores. Editorial Científico-técnica. Ciudad de la Habana.