Psychoeducational intervention in youth athletes: the pre-competitive period

Main Article Content

Victor Amable Mallqui-Quisintuña
Clelia Elizabeth Sisa-Aguagallo

Abstract

The objective of this work is to identify the degree of impact of the psycho-educational intervention during the pre-competitive period in sport climbing and karate athletes. The methodology constitutes a comparative case study. As a result, during the psycho-educational process, the extrinsic and intrinsic motivational levels increased. No significant variations were obtained in the levels of somatic and cognitive anxiety between the CSAI-2R test and post-test, which reflects that the psychoeducational intervention strategies did not reach the desired impact at the level of cognitive and physical regulation, or there were factors external stressors that affected psychophysical and emotional performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mallqui-QuisintuñaV. A., & Sisa-AguagalloC. E. (2023). Psychoeducational intervention in youth athletes: the pre-competitive period. Acción, 19(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/256
Section
Artículos Originales

References

Calzada-Molina, J. L. (2018). Estrés precompetitivo y resiliencia en preadolescentes. análisis de los síntomas y su transformación en fortalezas. [Tesis Doctoral en Didáctica de la Expresión Musical, Plástica y Corporal, Universidad de Jaén.] Repositorio UJ. https://ruja.ujaen.es/bitstream/10953/985/5/9788491592679.pdf
García-Peña, V. (2021). “Diferencias Individuales en Deporte y Creatividad”. [Tesis Doctoral en Psicología, Universidad de Murcia.] Repositorio UM. https://digitum.um.es/digitum/bitstream/10201/115205/1/Tesis%20Doctoral%20-%20Vanesa%20Garc%C3%ADa%20Pe%C3%B1as.pdf
Merino-Fernández, M. (2020). Ansiedad e Inteligencia Emocional en Deportes de Combate. [Tesis Doctoral en Ciencias de la Actividad Física y el Deporte, Universidad Politécnica de Madrid.] Repositorio UPM. https://oa.upm.es/64409/1/MARIA_MERINO_FERNANDEZ.pdf
Molina-Dotor, J. (2019). Rendimiento deportivo en adolescentes en situaciones de alta presión psicológica (choking): papel de los factores psicológicos positivos y negativos. [Tesis Doctoral en Psicología de la Salud, UNED – España.] Repositorio UNED. http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/tesisuned:ED-Pg-PsiSal-Jmolina/MOLINA_DOTOR_Resumen.pdf
Ruano-Masiá, C. (2022). Comparación del rendimiento físico y técnico en diferentes fases del ciclo menstrual en deportistas de gimnasia rítmica de nivel nacional. [Tesis Doctoral en Didáctica General y Didácticas Específicas, Universidad de Alicante.] Repositorio UA. http://hdl.handle.net/10045/122956