Physical-Recreational Activities to improve special coordination in children

Main Article Content

Priscila Morocho Betancourt
Edgardo Romero Frómeta

Abstract

The present investigation originates from the insufficiency of special coordination in the children of the Unidad Educativa Particular del Valle, in Quito, which has affected many students in the harmonious interaction, precise and balanced of their movements. The objective is to develop a program of physical-recreational activities to improve the special dynamic coordination of the children of this educational institution. This research is based on the qualitative-quantitative paradigm. For the collection of information a survey was used in order to find out their favorite physical-recreational activities and to develop the program later. A special dynamic coordination test was applied before and after the program. It is concluded that the program of recreational physical activities favored the improvement of coordination in students.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Morocho BetancourtP., & Romero Frómeta E. (2022). Physical-Recreational Activities to improve special coordination in children. Acción, 18(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/226
Section
Artículos Originales

References

Caicedo, V. V., Calero, S., Chávez, E. & Bañol, C. (2016). Actividades físico -recreativas para el desarrollo motriz en niños de 8¬10 años de la escuela rural ‘Ciudad de Riobamba’, recinto Santa Lucia, parroquia Camarones del Cantón Esmeraldas, Ecuador. Lecturas: Educación Física y Deportes, 20(212). https://www.researchgate.net/profile/Santiago-Calero-Morales/publication/317040848_Actividades_fisicorecreativas_para_el_desarrollo_motriz_en_ninos_de_8-10_anos_de_la_escuela_rural_'Ciudad_de_Riobamba'_recinto_Santa_Lucia_parroquia_Camarones_del_Canton_E
De Lucas, P., De Lucas, A. & Compaired, V. (2021). Desórdenes evolutivos de coordinación motriz en la escuela: Patrones motores y habilidades motrices. Revista sanitaria de investigación, 21(17). https://revistasanitariadeinvestigacion.com/desordenes-evolutivos-de-coordinacion-motriz-en-la-escuela-patrones-motores-y-habilidades-motrices/
Quiroz Aguilar, E. M. (2021). Incidencia de un programa de actividades físicas recreativas en el desarrollo de las capacidades coordinativas especiales en niños/as de sexto, séptimo U.E “la libertad [Tesis de maestría, Universidad técnica del norte]. Repositorio Digital Universidad Técnica del Norte. http://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/11828/2/PG%20958%20TRABAJO%20GRADO.pdf
Morales Cisneros, E. G. (2021). Impacto de las actividades físico recreativas y su incidencia en las habilidades sociales de los adolescentes de 12 a 14 años de la Unidad Educativa del Milenio Yachay, durante el periodo de confinamiento por covid 19 [Tesis de maestría, Universidad técnica del norte]. Repositorio Digital Universidad Técnica del Norte. http://repositorio.utn.edu.ec/bitstream/123456789/11831/2/PG%20961%20TRABAJO%20GRADO.pdf
Ribera, N. D. (2015). Diseño de pruebas motrices coordinativas. Hacia la autoevaluación en educación física [Tesis doctoral, Universitat de Lleida]. Tesis Doctorals en Xarxa. http://hdl.handle.net/10803/312825
O'farrillI, A. R., Sánchez Cañas, P. M., Otañez Reyes, A. S. & Casabella Martínez, O. (2017). Actividades físico-recreativas y fútbol recreativo: Efectos. Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(1). https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubinvbio/cib-2017/cib171n.pdf
Pérez, L. M., Gómez García, M., Jiménez Martín, P. J., Ramón Otero, I. & Peñaloza Méndez, R. (2015). ¿Debemos preocuparnos por la coordinación corporal de los escolares de la Educación Secundaria Obligatoria? Pediatría Atención Primaria, 17(66), Artículo e109-e116. https://doi.org/10.4321/s1139-76322015000300005
Rodríguez, A. E., Ojeda Suárez, R., Báez Fernández, D., Martínez García, R. & Núñez Varona, E. (2011). La Recreación: Necesidad y oportunidad para el desarrollo humano desde y para las comunidades. Lecturas: Educación Física y Deportes, 16(1), Artículo 160. https://efdeportes.com/efd160/la-recreacion-desarrollo-humano-para-comunidades.htm#:~:text=La%20recreación%20como%20necesidad%20y%20oportunidad%20de%20hombre%20y%20mujeres,el%20comunitario%20y%20el%20social
Rubiano, J. S. (2018). Desarrollo de la coordinación dinámica especial mediante una propuesta didáctica de patinaje en la etapa de los 9 años [Tesis de grado, Universidad Pedagógica Nacional]. Repositorio Institucional UPN. http://repository.pedagogica.edu.co/bitstream/handle/20.500.12209/11511/TE-22425.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Santillán Obregón, R. R., León Sinche, J. C., Mariño Zaruma, G. A., Lomas Badillo, P. L., Santillán Altamirano, H. R. & Obregón Vite, G. A. (2018). Diagnóstico preliminar para diseñar actividades físico-recreativas para promocionar la salud en estudiantes de la ESPOCH. Lecturas: Educación Física y Deportes, 23(247). https://efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/991/492
Valencia, Y. (2015). Actividades físicas, deportivas y recreativas para el aprovechamiento del tiempo libre en los niños y niñas de 06-12 años del recinto Macuchi, parroquia la esperanza, cantón Pujilí, provincia de Cotopaxi en el periodo 2012-2013 [Tesis de grado, Universidad técnica de Cotopaxi]. Repositorio Digital Universidad Técnica de Cotopaxi. http://repositorio.utc.edu.ec/bitstream/27000/2256/1/T-UTC-3425.pdf