Design of an interdisciplinary problem approach for the training of Physical culture professionals

Main Article Content

Darmary Rodríguez Varis
Walquiria de la C. Dorta Romero

Abstract

The need to integrate interdisciplinarity into problematic teaching implies a teaching task aimed at forming reflective and developer reasoning in the student. There are limitations for interdisciplinary integration and problematic teaching during the teaching-learning process. The objective of the research was to design a structure of interdisciplinary problem approach for its use during the training of professionals of Physical Culture Bachelor in Matanzas. A descriptive exploratory research was carried out in consideration of the data analysis process and its general characteristics. An interdisciplinary problem approach structure was provided as well as actions to be carried out by teachers and students in the development of classes and guidelines that teachers must follow for its application.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez VarisD., & Dorta Romero W. de la C. (2022). Design of an interdisciplinary problem approach for the training of Physical culture professionals. Acción, 18(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/221
Section
Artículos Originales

References

Aurelio, N. y Martínez, F. (2021). La educación transdisciplinaria. Buenos Aires, Comunidad Editora Latinoamericana, 2018, 220 p. Nouvellesperspectives en Sciences sociales, 16(2), 277-280.
Estepa, I.M., Palomo, A.G. & Otero, Y. (2022). Los métodos problémicos para favorecer la educación cívica como dimensión formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la disciplina Marxismo-Leninismo. Roca Revista Científico-Educacional, 18(1), 277-290.
Espinoza, E. (2018). La interdisciplinariedad en el proceso docente educativo del profesional en educación. Cienfuegos: Editorial Universo Sur. https://www.researchgate.net/publication/327545071Lainterdisciplinariedadenelprocesodocenteeducativodelprofesionaleneducacion.
Hernández, H.& Rodríguez, I. (2020). Una experiencia de integración inter y multidisciplinaria en la formación médica y sus fundamentos didácticos. En Educación Cubana. (Eds.), La Didáctica de la Educación Superior ante los retos del siglo XXI (p. 195).
Fernández, L. A., Cedeño, O. de J., Rosa, J. & Lanza, A. de la C. (2021). La implementación de los métodos problémicos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Lucha Grecorromana. Revista Científica Olimpia, 18(2), 864-877. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2572
Guanche, A. S. (2021). Algunos aportes de los pedagogos cubanos a la teoría de la enseñanza problémica. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 11(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2304-01062021000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Jiménez, L. (2003). Propuesta metodológica interdisciplinaria desde un enfoque profesional pedagógico de la clase para el colectivo de año [Tesis de Maestría]. Instituto Superior Pedagógico “Juan Marinello”, Matanzas, Cuba.
Martínez, M. (2014). La creatividad en la educación postgraduada. Varona, 58, 59-66. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165007
Rodríguez, A.O. (2016). Metodología para el tratamiento pedagógico del componente económico en la formación humanista del profesional de la Cultura Física [Tesis de Doctorado]. Universidad de Camagüey “Ignacio AgramonteLoynaz”, Cuba.
Valdés, Y. (2019). La interdisciplinariedad en la formación del profesional de la Cultura Física desde la asignatura Teoría y Metodología de la Educación Física [Tesis de Doctorado]. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba.
Valdés, Y., Bosque, J., Estradé, J. F., Guerra, D., & Rodríguez, C. (2021). La interdisciplinariedad en la formación del Licenciado en Cultura Física: Su historia y tendencias. Podium, 16(1), 291-307.http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1996-4522021000100291&lng=es&nrm=iso&tlng=es