Design of an interdisciplinary problem approach for the training of Physical culture professionals
Main Article Content
Abstract
The need to integrate interdisciplinarity into problematic teaching implies a teaching task aimed at forming reflective and developer reasoning in the student. There are limitations for interdisciplinary integration and problematic teaching during the teaching-learning process. The objective of the research was to design a structure of interdisciplinary problem approach for its use during the training of professionals of Physical Culture Bachelor in Matanzas. A descriptive exploratory research was carried out in consideration of the data analysis process and its general characteristics. An interdisciplinary problem approach structure was provided as well as actions to be carried out by teachers and students in the development of classes and guidelines that teachers must follow for its application.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms of the license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
References
Estepa, I.M., Palomo, A.G. & Otero, Y. (2022). Los métodos problémicos para favorecer la educación cívica como dimensión formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la disciplina Marxismo-Leninismo. Roca Revista Científico-Educacional, 18(1), 277-290.
Espinoza, E. (2018). La interdisciplinariedad en el proceso docente educativo del profesional en educación. Cienfuegos: Editorial Universo Sur. https://www.researchgate.net/publication/327545071Lainterdisciplinariedadenelprocesodocenteeducativodelprofesionaleneducacion.
Hernández, H.& Rodríguez, I. (2020). Una experiencia de integración inter y multidisciplinaria en la formación médica y sus fundamentos didácticos. En Educación Cubana. (Eds.), La Didáctica de la Educación Superior ante los retos del siglo XXI (p. 195).
Fernández, L. A., Cedeño, O. de J., Rosa, J. & Lanza, A. de la C. (2021). La implementación de los métodos problémicos en el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Lucha Grecorromana. Revista Científica Olimpia, 18(2), 864-877. https://revistas.udg.co.cu/index.php/olimpia/article/view/2572
Guanche, A. S. (2021). Algunos aportes de los pedagogos cubanos a la teoría de la enseñanza problémica. Anales de la Academia de Ciencias de Cuba, 11(2). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2304-01062021000200010&lng=es&nrm=iso&tlng=es
Jiménez, L. (2003). Propuesta metodológica interdisciplinaria desde un enfoque profesional pedagógico de la clase para el colectivo de año [Tesis de Maestría]. Instituto Superior Pedagógico “Juan Marinello”, Matanzas, Cuba.
Martínez, M. (2014). La creatividad en la educación postgraduada. Varona, 58, 59-66. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360634165007
Rodríguez, A.O. (2016). Metodología para el tratamiento pedagógico del componente económico en la formación humanista del profesional de la Cultura Física [Tesis de Doctorado]. Universidad de Camagüey “Ignacio AgramonteLoynaz”, Cuba.
Valdés, Y. (2019). La interdisciplinariedad en la formación del profesional de la Cultura Física desde la asignatura Teoría y Metodología de la Educación Física [Tesis de Doctorado]. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba.
Valdés, Y., Bosque, J., Estradé, J. F., Guerra, D., & Rodríguez, C. (2021). La interdisciplinariedad en la formación del Licenciado en Cultura Física: Su historia y tendencias. Podium, 16(1), 291-307.http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1996-4522021000100291&lng=es&nrm=iso&tlng=es