Personological characteristics of Culture Physical universitaries students

Main Article Content

Matilde González García
Isabel Saura Pérez
Odelmis León Jiménez

Abstract

In recent years, an increasing number of students who receive the subject Psychology at the University of Physical Culture and Sports Sciences Manuel Fajardo have seen manifestations of disinterest and lack of responsibility and behaviors inadequate, for this reason the objective is to analyze of the main personological characteristics that typify the students of the 2nd year of the regular day course of this university. The research techniques applied were the Ten Wishes Technique, the Volitional Qualities Questionnaire, the Idare Test, the temperament test by M. Fuentes and J. Román, and the Character Questionnaire. The statistical-mathematical method used is the descriptive statistic and the empirical frequency distribution. The main results obtained indicate that in general, the fundamental areas in the motivational hierarchy of the investigated subjects are family, study and personal fulfillment; The average levels of anxiety as a trait of their personality and of reactive anxiety predominate in them; in character, the predominant orientation is towards himself; they show a medium level of development of volitional qualities; and the sanguine temperament predominates.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González García M., Saura PérezI., & León Jiménez O. (2021). Personological characteristics of Culture Physical universitaries students. Acción, 17(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/166
Section
Artículos Originales

References

Calviño, M. (2018) Descubriendo la Psicología. La Habana, Cuba. Editorial Academia.
Casanova, D. (2019) Caracterización de la comprensión emocional en escolares con trastorno de adaptación. Tesis inédita presentada en opción al título de Máster en Psicología Médica. Universidad Central de Las Villas. Villa Clara, Cuba
Figuerola, A. (2016) La formación universitaria. Una mirada de las ciencias pedagógicas a su abordaje en textos cubanos recientes. La Habana, Cuba. Editorial U.H.
García, T. y Cervelló, E. (2007). Estudio de las relaciones entre motivación, práctica deportiva extraescolar y hábitos alimenticios y descanso en estudiantes de Educación Física. International Journal of Clinical and Health Phychology. Vol 7 No.2 ISSN 1697-2600.
Ibáñez, D. (2019) La gestión de la dirección del proceso enseñanza-aprendizaje en la motivación profesional de los estudiantes de la carrera de Cultura Física. Tesis inédita en opción al título de Máster en Administración y Gestión. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo. La Habana, Cuba.
Melamed, A. F. (2016) Las teorías de las emociones y su relación con la cognición: un análisis desde la filosofía de la mente. Argentina. Cuadernos de la Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales.
Sánchez, M. E. Y M. González (2004) Psicología General y del Desarrollo. La Habana, Cuba. Editorial Deportes.
Saura, I. (2019) Estudio sobre la motivación desde diferentes enfoques de análisis. Revista IPLAC, Publicación Latinoamericana y Caribeña de Educación. Revista digital con dirección electrónica www.revista.iplac.rimed.cu, con RNPS No. 2140 / ISSN 1993-6850.
(2021) Estrategia pedagógica para el desarrollo de intereses profesionales hacia la esfera de actuación de la Educación Física en estudiantes de la UCCFD desde la asignatura Psicología. Tesis inédita presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Cultura Física. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo. La Habana. Cuba
Valdés, Y. (2019) La interdisciplinariedad en la formación del profesional de la Cultura Física desde la asignatura Teoría y Metodología de la Educación Física. Tesis inédita presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Cultura Física. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo. La Habana, Cuba