Neurological basis for learning and training sports technique

Main Article Content

Noel Fernando Mejía Mejía
Bergelino Zaldívar Pérez

Abstract

The teaching-learning process of sports technique involves the formation of skills as the basis for automating motor habits. In practice, the predominance of traditional methods is observed under a behavioral approach, scarcely integrating constructivist methods. This article aims to consider the principles of cognitive, theories of motor learning, the theory of movement direction for the understanding of the underlying mechanisms and mental associations that participate in the conformation of the motor program corresponding to the sports technique. Likewise, the neurological processes responsible for the coordinated control of movement and the generation of programs that contain the complex patterns of the motor act are exposed. Through the analysis and synthesis of theoretical postulates and deductive - inductive reasoning, it is concluded that a kinesthetic learning should be encouraged to create the basic coordinative schemes, which allow the central and peripheral nervous system to learn the complex patterns of sports technique. Mental processes and associations that facilitate the creation and connection of cognitive bridges between coordinative schemes, skills and sports technique be considerate.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mejía MejíaN. F., & Zaldívar PérezB. (1). Neurological basis for learning and training sports technique. Acción, 16(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/96
Section
Artículos de Revisión

References

Alarcón, F., Cárdenas, D., Clemente, V., Martínez, J., Guillén, J., Jiménez, M., Lázaro, J., Navarro, D., Mercade, O., Rivilla, I. y Sánchez, M. (2018) Neurociencia, deporte y educación. España: Editorial Wanceulen.
Antoranz, E., Villalba, J. (2010) Desarrollo cognitivo y motor. España: EDITEX
Batalla, F. (2000) Habilidades motrices. España: INDE.
Beltrán, J. y Bueno, J. (1995) Psicología de la educación. Barcelona: Editorial Boixareu.
Berjemea, M. (2010) La motricidad como dimensión humana: un enfoque transdisciplinar. España: Colección léeme.
Bompa, T. (2016) Periodización, teoría y metodología del entrenamiento. España: Hispano Europea
Cañabate, D., y Soler, A. (2017) Movimiento y lenguaje. España: Grao
Cañizares, J. y Carbonero, C. (2016) Coordinación y equilibrio en el niño: su desarrollo en la edad escolar. España: Editorial Wanceulen
Cañizares, J . yCarbonero, C . (2017) Cómo mejorar la práctica deportiva de tu hijo. España: Editorial Wanceulen
Cañizares, J . yCarbonero, C . (2018) Temario resumido de oposiciones de educación física. España: Editorial Wanceulen
Carmona, R. (2010). Diseño y estudio científico para la validación de un test combinado complejo psicomotor original, que evalúa los niveles de las capacidades perceptivo-motrices en alumnos y alumnas de educación infantil y primaria. Tesis doctoral (s/e). Universidad de Granada.
Castañer. M y Camerino, O. (1991) La Educación Física en la Enseñanza Primaria. Barcelona: Ed. INDE.
Chicharro, J. y Vaquero, A. (2006). Fisiología del ejercicio 3a Edición. Buenos Aires: Editorial Médica Panamericana.
Cifu, D., Lew, H. y Oh-park, M. (2019) Rehabilitación geriátrica. España: Elsevier Health Sciences
Contreras, O. (1998). Didáctica de la Educación Física. Madrid: INDE
De-juanas, A. y Rodríguez, A. (2019) Educación en personas adultas y mayores. España: UNED
Dorochenko, P., Navarro, S., Moya, I., Pérez, D., Muñoz, J. y Pérez, M (2017) Coordinación y equilibrio en el pádel. España: Editorial Wanceulen
Fernández, C. y Melián, O. (2019) Cinesiterapia: bases fisiológicas y aplicación práctica. España: Elsevier Health Sciences
Forman, J. y Lebedew, M (2018) Magos del entrenamiento de voleibol. Anduril Ventures
Gallardo, P. y Fernández, J. (2018) El juego como recurso didáctico en Educación Física. España: Editorial Wanceulen
González, H., Montenegro, U. (2018) Sensibilidad y motricidad. Chile: Ediciones UC
González, S., García, L., Contreras., O. y Sánchez, D. (2009) El concepto de iniciación deportiva en la actualidad. En Revista RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, núm. 15, 14-20. ISSN 1988-2041
Guyton, A. y Hall, J. (2016) Tratado de Fisiología Médica 13a Edición. España: Elsevier, S.A.
Haines, D. y Mihailoff, G. (2019) Principios de neurociencia: aplicaciones básicas y clínicas. España: Elsevier Health Sciences
Klimberg, L. (1980). Introducción a la Didáctica General. La Habana: Pueblo y Educación.
Ladrón, M. (2019) Impartición de acciones formativas para el empleo. La Rioja: Tutor formación.
López, A. (2017) Fisioterapeuta: Funciones básicas, Tema 26: fisioterapia en neurología. España: Ediciones Rodio
López, J., López, M., Diez, C. y López, C. (1990) Educación Física escolar. España: Editorial Esteban Sanz Martínez.
Martin, D., Nicolaus, J., Ostrowski, C. y Rost, K. (2004). Metodología general de entrenamiento infantil y juvenil. Barcelona: Editorial Paidotribo.
Maureira, F. (2018) Principios de neuroeducación física. España: Bubok
Meinel, K. (1987) Teoría del movimiento. Argentina: Stadium S. R. L.
Michael, A. (2019) Medición de la técnica de conducción en el futbol en las academias tenaud A, tenaud B, UCV, atleti, Trujillo, 2019. (Tesis de grado, s/e). Universidad Cesar Vallejo, Perú.
Miguel, V. (2017) Funcionalidad visual y programa de entrenamiento óculo-motor para la mejora de la velocidad y comprensión de la lectura. España: Ministerio de Educación, Cultura y Deportes.
Olmedo, N. y Farrerons, O. (2017) Modelos constructivistas de aprendizaje en programas de formación. España: OmniaScience.
Ormorod, J. (2005). Aprendizaje humano, 4a ed. Madrid: Pearson Education, S.A.
Ortiz, T. (2018) Neurociencia en la escuela. España: Ediciones SM
Pérez, H. (2015) Física general. México: Editorial Patria
Platonov, V. (2001) Teoría del entrenamiento deportivo olímpico. España: Editorial Paidotribo.
Ramón, G., Hoyos, G., Echeverri, J., Jiménez, J. y Ramírez, W. (2013). Aprendizaje motor, precisión y toma de decisión en el deporte. Colombia: Funámbulos Editores.
Sáenz, J. (2018). Estilos de aprendizaje y métodos de enseñanza. Madrid: UNED Editorial.
Sáenz, L., Subías, J. y Folgueira, M. (2018) Educación Infantil. España. Ministerio de Educación
Saiz, R., Anguera, B., Civera, C. y Casa, G. (2011) Historia de la Psicología. Barcelona: Editorial UOC.
Sanchez, I., Ferrero, A., Aguilar, J., Climent, J., Conejero, J., Florez, M. y Zambudio, R. (2008). Manual SERMEF de rehabilitación y medicina física. Argentina: Ed. Médica Panamericana.
Sánchez, M . (2018) Didáctica de la educación infantil. España: EDITEX
Silverthorn, D. (2019) Fisiología humana: un enfoque integrado. Argentina: Ed. Médica Panamericana.
Valencia, A., Burgos, F. y Perez, J. (2019) Propuesta metodológica para la enseñanza del lanzamiento del disco y el martillo en atletas de categorías menores en el departamento del Atlántico. Colombia. Revista de Actividad Física y Ciencias vol. 11, No 1, p. 136-152, ISSN 2244-7318
Weineck, J. (2005) Entrenamiento total. España: Editorial Paidotribo.
Wilmore, J. y Costill, D. (2001). Fisiología del esfuerzo y del deporte. 5a Edición. España: Editorial Paidotribo
Zaldívar, B. (2011) ¿Qué se entrena? Bases fisiológicas de la adaptación a la actividad física. La Habana: Editorial Deportes
Zhelyazkov, T. (2001). Bases del entrenamiento deportivo. Barcelona: Editorial Paidotribo.