Planning of special force training in school fighters: some considerations
Main Article Content
Abstract
The work aims to guide the Olympic Wrestling coaches in the special force planning process in school wrestlers. This sport is strategic in Cuba for its results in multidisciplinary events, hence its Provincial Commission in Villa Clara prioritizes the attention of planning your training as one of the functions of the management at different competitive levels. The above has been verified through observation methods, surveys and interviews conducted systematically to trainers, aimed at the specific work of force planning as a complement to physical training; To this are added the changes of the International Regulation in recent years, which has brought changes in the planning processes. The subject although treated in the specialized bibliography has not had its repercussion in the planning of the special force, for which reason it is necessary to direct investigations directed to the solution of the problem due to its determining role in performance.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms of the license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
References
Bompa, T. (2000). Periodización del entrenamiento deportivo (Programas para obtener el máximo rendimiento en 35 deportes) Barcelona, Editorial
Paidotribo, Carreño, J.E. (1999). Estructura de la preparación física (CAPACIDADES MOTORAS) en el entrenamiento de luchadores de 12 a 15 años de edad, durante el periodopreparatorio. (Tesis de Doctorado (s/e)). Instituto Superior Pedagógico “Félix Varela”: Villa Clara.
Dvorkin, L.S. y Medvedev, S.A. (1983). Los cambios por edades de la fuerza muscular y de las cualidades de la fuerza rápida. Revista: Anuario de Levantamiento de pesas. Moscú. URSS.
Federación Cubana de Luchas. (2016). Programa Integral del Preparación del Deportista. Ciudad de La Habana. Editorial Deportes
Guevara, L.F (2014). Efectividad en los movimientos técnicos de pie a cuatro puntos en luchadores escolares. Tesis de Maestría (s/e). Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”. Villa Clara.
González, B y Gorostciaga, E. (1995). Fundamentos del entrenamiento de la fuerza. Aplicación al alto rendimiento deportivo. Barcelona: Editorial INDE.
González, L. A. (2017). Metodología para la preparación de fuerza como carga complementaria integrada en el entrenamiento del pesista escolar. Tesis de Doctorado(s/e). Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Facultad de Cultura Física “Manuel Fajardo”. Villa Clara.
González, S. A. (2013). Técnica y Táctica de la Lucha Deportiva. Ciudad de La Habana. Editorial Deportes.
Grosser, M. (1990). Alto Rendimiento Deportivo, Planificación y Desarrollo. Barcelona: Ediciones Martínez Roca.
Hahn, E. (1988). Entrenamiento con niños. Barcelona: Martínez Roca S.A.
Kazarian, F.G. (1985). Particularidades de la edad de la fuerza muscular y problemas de la preparación racional de la fuerza en edad escolar. (Tesis de Doctorado, s/e). Universidad de Ereván. Armenia.
Kuznetsov, V. (1983). Análisis de la preparación de velocidad-fuerza en los deportistas de alta clasificación. Editorial científico-técnica. Ciudad de La Habana.
Lanza, A.(2010). Las cargas de entrenamiento son el conjunto de estímulos que, en forma de ejercicios físicos se emplean para mejorar la condición física. (2010). Recuperado de http://www.foroatletismo.com/entrenamiento/elementos-de-la- carga-de-entrenamiento/
La Rosa, A. (2008). Determinación de ejercicios básicos para el trabajo con pesas en luchadores juveniles. (Tesis de Maestría (s/e). Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”. Villa Clara.
López, R. (2016). La dirección del Proceso de Enseñanza Aprendizaje de la Lucha Olímpica. Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas (s/e). Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas: Centro de Estudios de Educación “Gaspar Jorge García Galló”.
Matveev, L. P. (1983). Fundamentos del entrenamiento deportivo. Moscú: Editorial Ráduga.
Román, I. (2014). Preparación de la Fuerza, aspectos más polémicos. Ciudad de La Habana: Editorial Deportes.
Romero, J. y Becali, E. A. (2014). Metodología del Entrenamiento Deportivo. La Escuela Cubana. Ciudad de La Habana: Editorial Deportes .
Verjoshanski, Y. (2000). Entrenamiento deportivo. Planificación y programación. Barcelona: Editorial Martínez Roca.
Weineck, J. (2005). Entrenamiento Total. Barcelona: Editorial Paidotribo.