Games for the thick movement how part of the integral development of the children of sixth year of life
Main Article Content
Abstract
The investigation background this article constitutes the result of the work directed to solve the existent difficulties in the thick movement of the children of sixth year of life. The infantile circles and the primary schools of the Electric Popular Council constituted the context for the study, specific with the year of life before mentioned. With the objective of elaborating games for the improvement of the thick movement in this year that permit the development of motives basic abilities, like inherent element of the movement and of the coordinative physical capacities, in function of the achievements of the established development for this stage of the life. With the formulation and development of tasks and scientific questions as well as the employment of scientific methods of the theoretical level, like the analysis-synthesis, historical-logical, induction-deduction and between the empiric the survey, with the application of the questionnaire; to which carried out you the prosecution of the results, by means of the method statistical was facilitated the achievement of the objective. Among the main results was obtained twenty-eight games, which were applied in the group of six years life of the primary school "Armando Parra" from the municipality of Arroyo Naranjo, verifying as very favorable judgments of the teachers and directive.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms of the license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
References
Duque, K. (2012). Programa de capacitación a los docentes de Educación Física en el tratamiento psicopedagógico del niño y la niña de nivel preescolar. Tesis de Grado Maestría en Educación (s/e),Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño, Venezuela.
González, C. (1997). Compendio de temas de Educación Física preescolar. La Habana, Cuba. Imprenta José A. Huelga.
González, C. (1995). Educación Física preescolar. España: INDE Publicaciones.
Guevara, E. (2010). Propuesta de talleres para la preparación de la familia en el desarrollo de las habilidades motrices básicas en los niños de 3 -5 años del Programa Educa a tu hijo en la comunidad Valle del Perú, municipio San Jose de las Lajas. Tesis de grado Maestría en Actividad Física Comunitaria (s/e). Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte, Sede Universitaria San José de las Lajas. Mayabeque, Cuba.
Hernández, D. (2013). Sistema de actividades para el desarrollo de la motricidad fina en los niños de quinto y sexto año de vida del municipio Pinar del Rio. Tesis de grado Maestria en Atención educativa a la Primera Infancia. Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. La Habana.
Hernández, O. (2009). Propuesta de actividades para la preparacion de los docentes en la evaluacion integral de los niños del 2do ciclo. Tesis de grado Maestria Ciencias de la Educación(s/e).Instituto Superior Pedagógico “Enrique José Varona” .
Janssen, I., & Leblanc, A. (2015). Systematic Review of the Health Benefits of Physical Activity and Fitness in School-Aged Children and Youth. School Nutrition and Activity Impacts on Well-Being, 183-219.
Martínez, E.(2013). Talleres de preparación a los docentes para la estimulación del desarrollo de la motricidad fina en los niños del tercer ciclo. Tesis de grado Maestría en Ciencias de la Educación (s/e),Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”. La Habana. Cuba
Ministerio de Educación. (1998). Educación Preescolar. Programa de cuarto ciclo. Cuba: Pueblo y Educación.
Peraza. C., Rodriguez, M. (2013) Juegos de movimiento para el desarrollo de las habilidades motrices básicas en niños del sexto año de vida EFDeportes.com, Revista Digital. Buenos Aires, Año 18, Nº 186, noviembre de 2013. http://www.efdeportes.com/
Rodríguez, Y. (2017). Instrumento de evaluación para la motricidad gruesa en el sexto año de vida como parte del diagnóstico pedagógico. Tesis presentada en opción al título académico de Máster en Didáctica de la Educación Física Contemporánea (s/e), Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”. La Habana. CubaSánchez, T (5 jul. 2015) Juegos y Deportes de locomoción https://prezi.com/m/rgfgu55hxe6t/juegos-y-deportes-de-locomocion/
Triguero, C., Rivera, E.(2003) El desarrollo de las habilidades motrices a través del juego. España: Universidad de Granada.