Bibliometric Analysis of the Journal Ciencias de la Actividad Física UCM (2013–2024)

Main Article Content

Rodrigo Vargas-Vitoria
César Faúndez-Casanova 
Daisy Guzmán Arias
Victor Contreras-Mellado
Ademar Avelar

Abstract

Considering that scientific dissemination is constantly evolving and various factors drive the increase in scientific article publication, there is a growing need for tools to critically analyze and evaluate the generated information and its impact. The aim of this research was to examine the evolution of research interests in the fields of physical activity, sports, and Physical Education within the journal Ciencias de la Actividad Física UCM. A descriptive and retrospective analysis was conducted on the entire scientific output of REVISTACAF.UCM from 2013 to 2024 (inclusive).The analysis included research-focused documents such as original articles, reviews, and dissemination and/or experience-based publications featured in the journal. A total of 219 articles were identified during the period. These included 179 original articles, 32 reviews and short communications, and 8 experience-based publications. The countries with the highest number of publications were Chile (n=130), Brazil (n=38), and Mexico (n=19). The mean reception-to-acceptance interval was 4.1 months. It is concluded that the bibliometric indicators are comparable to those of leading health sciences journals in Ibero-American countries, especially in the last two years.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Vargas-VitoriaR., Faúndez-Casanova C., Daisy Guzmán Arias, Contreras-MelladoV., & Ademar Avelar. (2024). Bibliometric Analysis of the Journal Ciencias de la Actividad Física UCM (2013–2024). Acción, 20(Especial), 79-99. Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/344
Section
Artículos Originales
Author Biographies

Daisy Guzmán Arias, Universidad Católica del Maule,Talca, Chile

 

 

Victor Contreras-Mellado, Universidad de Talca . Maule, Chile.

 

 

References

American Psychological Association. (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). https://doi.org/10.1037/0000165-000
Castillo-Retamal, F., Almonacid-Fierro, A., Castillo-Retamal, M., & Bássoli de Oliveira, A. A. (2020). Formación de profesores de Educación Física en Chile: una mirada histórica (Physical Education teacher training in Chile: a historical view). Retos, 38, 317–324. https://doi.org/10.47197/retos.v38i38.73304
Cobo-Corrales, C., Pérez-Gutiérrez, M., Lagos-Hernández, R. I. y Fuentes-Vilugrón, G. (2023). Historia de la revista Educación Física y Ciencia: aproximación bibliométrica. Educación Física y Ciencia, 25(2), e253. https://doi.org/10.24215/23142561e253
Dextre-Vilchez, S., Febres-Ramos, R., & Mercado-Rey, M. (2023). Análisis bibliométrico de los 100 artículos más citados en Scopus sobre educación médica y COVID-19. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 34. Recuperado de https://acimed.sld.cu/index.php/acimed/article/view/2196
González B., L., Rodríguez P., A., Jaimerena L., M., Hernández P., M. (2018). ¿En qué revistas publicar el resultado de las investigaciones? Ponencia presentada en el XV Congreso Internacional de Información INFO/2018, Instituto de Información Científica y Tecnológica (IDICT), Palacio de Convenciones de La Habana, Cuba.

Guarda Etcheverry, S. (2006). Historia del Instituto de Educación Física. Educación Física Chile, (265), 13–24.

Kyvik, S. y Reymert, I. (2017). Research collaboration in groups and networks: differences across academic fields. Scientometrics, 113(2), 951-967. https://doi.org/10.1007/s11192-017-2497-5
Mancinas-Chávez, R., & Alcolea-Díaz, G. (2018). Ámbitos. Dos décadas haciendo posible una publicación científica en comunicación: tercera etapa. En R. Repiso, J. Guallar, & J. M. de Pablos (Coords.), Revistas científicas de ciencias de la información en el abismo (pp. 65-79). Egregius Ediciones.
Montilla Peña, L. J., (2012). Análisis bibliométrico sobre la producción científica archivística en la Red de Revistas Científicas de América Latina y el Caribe (Redalyc) durante el período 2001-2011. Biblios, (48), 1-11. https://doi.org/10.5195/biblios.2012.65
Olivera Betrán, J., & Andrés Valle, A. (2017). Apunts. Educación Física y Deportes (1985-2015). Thirty Years in the Context of Spanish Physical Activity and Sports Science Journals. Apunts. Educación Física y Deportes, 128, 9-35. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2017/2).128.01
Pérez-Gutiérrez, M., & Gutiérrez-García, C. (2015). Historia de la revista Educación Física-Chile: aproximación bibliométrica (1929-2013). Movimento, 21(3), 603–616. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=115341503004
Pérez-Gutiérrez, M., & Lagos-Hernández, R. I.. (2015). Sport Sciences scientific journals in Chile (1929-2014): bibliography, characteristics, quality. Motriz: Revista De Educação Física, 21(4), 442–451. https://doi.org/10.1590/S1980-65742015000400015
Ramos-Álvarez, O., García-Romero, C., & Arufe-Giraldez, V. (2024). 20 años de investigación científica de la revista Retos, nuevas tendencias en Educación Física, Depor-tes y Recreación: análisis bibliométrico (20 years of scientific research by the journal Retos, new trends in Physical Education, Sports and Rec-reation: a bibliometric analysis). Retos, 54, 355–361. https://doi.org/10.47197/retos.v54.102798
Retamal, F. C., Oliveira, A. A. B. de, Carvalho, R. S. de, Castillo-Retamal, M., & Faúndez-Casanova, C. (2018). Competency based Physical Education teacher training: the case of a chilean university. Journal of Physical Education , 30(1), e-3003. https://doi.org/10.4025/jphyeduc.v30i1.3003
Revista CAF UCM. (s. f.). Historia de la Revista. Revista CAF UCM. https://revistacaf.ucm.cl/historiadelarevista
Reyes, A., Olate, Y., & Godoy, C. (2019). Análisis bibliométrico de la producción científica de la Revista Actividad Física y Ciencias durante el período 2009-2018. Revista Ciencias de la Actividad Física UCM, 20(2), julio-diciembre, 1-25. DOI: http://doi.org/10.29035/rcaf.20.2.9

Universidad Católica del Maule. (2021, julio 9). ¿Cómo nace la UCM?. Portal UCM. https://portal.ucm.cl/noticias/se-nace-la-ucm
Urbizagastegui, R. (2016). La bibliometría, informetría, cienciometría y otras "metrías" en el Brasil. Encontros Bibli, 21(47), 51-66. https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/1518-2924.2016v21n47p51/32341
Vega-Novoa, S. V., Vidal-Espinoza, R., Vidal-Fernandez, N., Urra-Albornoz, C., Fuentes, M. P. P., y de Cam-pos, L. F. C. C. (2022). Estudio bibliométrico de la pro-ducción científica de la revista peruana de ciencias de la actividad física y del deporte. Revista Peruana de ciencia de la actividad física y del deporte, 9(2), 1446-1459. https://rpcafd.com/index.php/rpcafd/article/view/209/284
Vitón-Castillo, Adrián A., Díaz-Samada, Rubén E., Pérez Álvarez, Denis A., Casín-Rodríguez, Saylin M., & Casabella Martínez, Silvio. (2019). Análisis bibliométrico de la producción científica sobre cardiología publicada en las revistas científicas estudiantiles cubanas (2014-2018). CorSalud, 11(1), 39-45. Recuperado en 09 de diciembre de 2024, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2078-71702019000100039&lng=es&tlng=es