Adapted games to promote spatial orientation in students with intellectual disabilities

Main Article Content

Francisca Valerino Repilado.
Bernardo Amadeu Ambrósio Essuanga.
Osmany Vargas Morales.
Indira María Santuce Valerino.
Isabel Luisa Góngora Peña. 

Abstract

The worldwide presence of various disabilities constitutes a continuous challenge for those working in the special education subsystem. The practical and methodological deficiencies detected during the realization of physical activities in schoolchildren with special educational needs of an intellectual nature, require the constant search for alternatives that adapt the teaching-learning process to the characteristics of its protagonists. The objective was to design adapted games to promote the development of spatial orientation in students with intellectual disabilities. The research was a non-experimental, descriptive, cross-sectional study with a qualitative approach. The empirical frequency distribution table as a statistical method allowed the quantitative interpretation of the results obtained in the application of the instruments, which facilitated the design of adapted games in a dynamic and creative way in the Physical Education class. Its practical application in third grade students of the special education school complex 797, in Lubango Angola, demonstrated favorable levels of transformation of the initial problems and contributed to preparing them with greater independence and improving their participation in activities with a higher quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Valerino Repilado.F., Ambrósio Essuanga. B. A., Vargas Morales.O., Santuce Valerino.I. M., & Góngora Peña. I. L. (2024). Adapted games to promote spatial orientation in students with intellectual disabilities. Acción, 20(s/n), 156-169. Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/328
Section
Artículos Originales
Author Biographies

Francisca Valerino Repilado., Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo, La Habana, Cuba.

 

 

 

Indira María Santuce Valerino., Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo, La Habana, Cuba.

 

 

 

Isabel Luisa Góngora Peña. , Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo, La Habana, Cuba.

 

 

 

References

Antonio, E. (2018) Jogos adaptados para a inclusão de alunos com deficiência visual nas aulas de Educação Física [Tesis de Licenciatura ISCED Huila]
Suosa, E. (2019) Jogos Adaptados para o desenvolvimento da orientação espacial dos alunos com retraso mental do complexo escolar do ensino especial 797
Municipio do Lubango [Tesis de licenciatura ISCED Huila]Gonzalo, C. (2022) La orientación espacial en alumnos con discapacidad intelectual.
https://uvadoc.uva.es/handle/
Idelfonso, S. (2018) Acções metodológicas para igualar as oportunidades de participação dos alunos que se deslocam sobre cadeira de rodas, nas Aulas de
Educação Física da escola polivalente do Ensino especial do Lubango. [Tesis de licenciatura] ISCED. Huila.
López, E. (2012) Juegos para favorecer la orientación espacial en los alumnos de primer grado de la escuela primaria Rafael María Mendive. [Tesis de Licenciatura UCCFD Manuel Fajardo.] La Habana, Cuba.
Maqueira, G. (2005) Estudio del desarrollo psicomotor, el clima social-familiar y de las adaptaciones curriculares en Educación Física de los menores que
presentan estrabismo y ambliopía antes de su inclusión en la Enseñanza Especial. [Tesis doctoral]. España.
Pascual, A. (2007) Actividades Físicas Adaptadas a las Necesidades Educativas Especiales. Editorial Deportes ISBN 978-959-203-091-6.
Plan estratégico para el desarrollo de la Educación especial, (2006). Angola. https://planipolis.iiep.unesco.org/es/2006/
Paulo, L (2018) Jogos integradores, uma proposta moderna para a Educação Física na 9ª clase No I ciclo do ensino secundario da escola mandume do
Lubango. [Tesis de Licenciatura ISCED Huila. ] Angola. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/Mendive
Piaget, J. (1981) El desarrollo mental de los niños. Estudios de psicología. Barcelona. Editorial. Ariel.
Piaget, J. (1948) A representación del espacio de los l´enfant. París. Presse http://hdl.handle.net/11162/6554
Sánchez, N. (2018) La marcha de orientación para escolares con retraso mental. https://acción.uccfd.cu/index.php/accion/article
Sánchez, N. (2014) Concepción pedagógica de estimulación a potencialidades físicas en alumnos con retraso mental. La Habana Editorial Deportes.
Valerino, F (2011). Actividades Físicas para favorecer el desarrollo de la motricidad fina en niños con Síndrome Down.Tesis de maestría. Repositorio Institucional
UCCFD Manuel Fajardo.
Ventura, C I (2018). Programa de juegos psicomotrices para el desarrollo de las nociones espaciales en niños de 5 años. ttp://repositorio.uladech.edu.pe/handle
Vigostski LS. (1995). Obras Completas Tomo 5 La Habana: Editorial Pueblo y Educación. https://es.scribd.com
Watson, H., Maceo, Y., Norma, M., Valdés, Y .González, M. (2008) Teoría la práctica de los juegos Editorial Pueblo y Educación https://www.ecured.cu/
Williamson, D C. (1988) Modelo general de adaptación a la recreación y deporte para el participante disminuido.
http://educacionfisicaespecialmapp.blogspot.com/