Educational psychotechniques to encourage assertivity in school sports wrestling
Main Article Content
Abstract
Worldwide, the concern about the subject of Assertiveness as a social skill is increasing, however, these studies in sports physical activity are still insufficient. Then, the presence of aggressiveness in sports facilities, the lack and poor knowledge of ways that can help to communicate better for the establishment of adequate interpersonal relationships among athletes, are some problems that affect the educational potential of school sports. This work aims to propose educational psychotechniques to enhance assertiveness, appropriate to the particularities of school sport wrestling, sub 12 category. Type of study Mixed, prospective-non-experimental, descriptive. The educational psychotechnical proposal responds to a structure of eight sessions to be developed during the adaptation phase of a training macrocycle, in which talks, group dynamics, visualization - staging exercises and game modeling are integrated.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms of the license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
References
Beck (1976) y Ellis (1979). Citados por Gil ‘Adí Daniel (2001). Inteligencia Emocional en Práctica. Manual para el éxito personal y organizacional. Colombia, Ed. Nomos S.A .p. 123
Bello, Zoe (2018). Las inteligencias humanas, en Descubriendo la Psicología. La Habana: Editorial Academia. pp.133-136
Blix, L. (2021). La asertividad como una habilidad básica en el Fútbol. https://www.paraentrenadoresdefutbol.shop/category/psicologia-deportiva
Calviño, M. (2018). Descubriendo la Psicología. La Habana: Editorial Academia. pp.20-24
Como fomentar la asertividad en los niños. (2022). https://www.ayudartepsicologia.com/juegos-fomentar-asertividad/
Contini, E. (2015). Agresividad y habilidades sociales en la adolescencia. Una aproximación conceptual. Psicodebate, 15(2), 31-54 https://doi.org/10.18682/pd.v15i2.533/
Cruz Delgado, M. (2016). Asertividad y Resiliencia en atletas. Tesis en opción al título de licenciado en Psicología Clínica. Universidad de Quetzaltenango. https://file:///Cruz-Mario.pdf
De la Peña, V., Hernández, E., & Rodríguez, F. (2003). Comportamiento asertivo y adaptación social: Adaptación de una escala de comportamiento asertivo (CABS) para escolares de enseñanza primaria (6-12 años). Revista Electrónica de Metodología Aplicada, 8(2), 11-25. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?
Escudero, M. (2018). Qué es la asertividad y como trabajarla. https://www.manuelescudero.com/author/manuel/
Feliu. Y. (2022). Estudio exploratorio de la asertividad en profesores de Fútbol. Tesis en opción al título de licenciado en Cultura Física. UCCFD
García y M. García. F, y Arévalo, N. (2019). Presiones deportivas y disposición óptima combativa. Retos pp. 335-340. http://www.dspace.uce.edu.ec/handle/
García-Grau, E., Fusté, A., Ruiz, J., Arcos, M., Balaguer, G, Guzmán, D. y Bados, A. (2019). Entrenamiento en asertividad y habilidades sociales: Barcelona. Dipòsit Digital Universitat de Barcelona, Col·lecció OMADO, document de treball. pp3-6
González Carballido, G. L (2004). La respuesta emocional del deportista. Ciudad de La Habana, Editorial Deportes.
González Moreno, A. & Molero Jurado, M. (2022). Las habilidades sociales y su relación con otras variables en la etapa de la adolescencia: Una revisión sistemática. Revista Iberoamericana de Psicología, 15 (1), 113-123. https://reviberopsicologia.ibero.edu.co/article/view/
Guerri. M. (2021). Qué es la asertividad? Técnicas de entrenamiento en asertividad. https://www.psicoactiva.com/autor/marta-guerri
Gutiérrez Solano, F.L. (2017). Comunicación asertiva: análisis bibliográfico de las propuestas pedagógicas implementadas en el aula para lograr contextos educativos de sana convivencia. Trabajo de grado. Universidad Obtenido de https://wwwBogotáfile:///comunic%20asertiva
Kaplún; M y Sarramona; J. (1992). El estado actual de la comunicación educativa y de la alternativa. En revista Alternativa. (8) Vol. VI; Argentina. Pág. 41.
Mendiburu Rojas, A. F., Intriago Alcívar, G. C., Carpio Vera, D. A., & Oviedo Rodríguez, M. D. (2022). La comunicación asertiva: una reflexión sobre el desempeño docente en estudiantes de la carrera Educación Básica. Universidad Y Sociedad, 14(S1), 445-451. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/
Nápoles Salazar, M. (2020). Memorias: manual de autoayuda en asertividad. Libro de investigación: Educación y Pedagogía. Parte IV, II ISBN: 978-1-951198-45-9. Editorial REDIPE (95857440). Santiago de Cali, Valle del Cauca, Colombia-New York, EE UU. Pág. 234-240
Nápoles Salazar , M. (2008). Programa para el entrenamiento asertivo en el entrenador deportivo. [Tesis de Doctorado]. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo, La Habana, Cuba.
Ordoñez Morales, O., Silvana Del Pilar Claro La Rotta (2021). Un día en la vida de niños y niñas del Suroccidente Colombiano con experiencias de violencia sociopolítica Vol. 15, no. 2 Revista Iberoamericana de Psicología https://doaj.org/article/
Pulgarin Duque, Gabriel. (2017) ¿Por qué es importante la comunicación asertiva en la relación entrenador-deportista en la práctica del boxeo? Obtenido https://es.slideshare.net/JuanGabrielPulgarinD?&
Quintero, F., Quintero Ramírez, O., & Amador Miranda, D. (2021). Comunicación asertiva en directivos de la Escuela de Iniciación Deportiva Provincial/. PODIUM -Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 16(3), 731-742. Obtenido https://podium.upr.edu.cu/index.php/podium/article/view/
Sani Ceron, & Gricelda Aracelly (2022). Programa “Manejando nuestro enojo” para desarrollar conductas asertivas en niños de tercero de básica de una escuela de Guayaquil https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/
Sampieri, R., Collado, C., & Baptista, P. (2011). Metodología de la investigación. México: Mc-Grao Hill. https://www.esup.edu.pe/descargas/dep_investigacion/
Solórzano Soto, M. R. (2018). El impacto de la comunicación asertiva docente en el aprendizaje autodirigido de los estudiantes. Universidad Y Sociedad, 10(1), 187-194. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/