Workshops for the training of the sports coach of rhythmic gymnastics in Ecuador

Main Article Content

Diana Fernanda González Terán
Nereyda Piñeiro Suárez.
Jerry Bosque Jiménez.

Abstract

Although training is a strategic educational process that requires being conceived in a conscious, organized and systematic manner, Rhythmic Gymnastics coaches in the Ecuadorian province of Pichincha fail to develop knowledge and skills that translate into attitudinal changes. Nor are they considered methodologically qualified to guide children, young people and adults in the province studied. The objective is to model a set of workshops to contribute to the professional training of Rhythmic Gymnastics coaches of the Sports Concentration of Pichincha, Ecuador that favors their professional performance. A field investigation is carried out based on an initial diagnosis that reveals inadequacies in the training process, where an empirical approach predominates, supported by personal experience and in many cases they do not respond to the demand for the needs of these trainers. A system of workshops was obtained for the training of Ecuadorian Gymnastics coaches that updates their pedagogical and didactic knowledge and addresses their main training needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
González TeránD. F., Piñeiro Suárez.N., & Bosque Jiménez.J. (2024). Workshops for the training of the sports coach of rhythmic gymnastics in Ecuador. Acción, 20(Especial). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/313
Section
Artículos Originales
Author Biographies

Nereyda Piñeiro Suárez., Universidad Agraria, Mayabeque, Cuba.

 

Jerry Bosque Jiménez., Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo,La Habana, Cuba

 

 

References

Añorga. J. (2014). La Educación Avanzada y el Mejoramiento Profesional y Humano. VARONA, Revista Científico-Metodológica, No. 58, enero-junio. ISSN: 1992-8238. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360634165003.pdf
Ascencio Jordán, E. P y Johanna Andrea Navarro Espinosa Importancia de la capacitación y el desarrollo del talento humano en el Ecuador Universidad Tecnológica Ecotec. http://www.eumed.net/cursecon/ecolat/ec/
Bermúdez Carrillo, L.A. (2015). Capacitación: una herramienta de fortalecimiento de las pymes. Revista de las Sedes Regionales 16(33), 01-25 http://www.scielo.sa.cr/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2215-24582015000100001&lng=en&tlng=es
Cadile Rujinsky, S & Goyechea, L (2018). La gestión de los procesos de capacitación. Orientaciones técnicas y operativas. Observatorio Federal de Recursos Humanos en Salud. Ministerio de Salud. Presidencia de la Nación. http://www.msal.gob.ar/observatorio/images/stories/documentos_institucional/materiales-didacticos/Guia_para_la_elaboracion_de_Programas_de_Capacitacion_de_los_trabajadores_en_salud.pdf
Ferrer, M. (2020). Evaluación de la flexibilidad en gimnastas. Trabajo final integrador. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. En Memoria Académica.: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.297/te.297.pdf
González, G. (1997). Modelo para la concepción sistémica del proceso de organización y desarrollo de la superación de los profesores de Cultura Física. [Tesis en opción al grado de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. La Habana.
González, M. (2016). Metodología para la superación profesional en educación ambiental de los entrenadores del ciclismo. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias de la Cultura Física]. Bayamo.
Mesa, M.; Fleitas, I. M. y Vidaurreta R. (2015). Sobre el tratamiento estadística a los datos provenientes de las opiniones de los expertos en la investigación de la Cultura Física. Buenos Aires.http://www.efdeportes.com/

Mitchell, G. (1995). Manual del capacitador. México, D.F.: Grupo Editorial Iberoamerica, S.A. de CV. https://catalogosiidca.csuca.org/Record/CR.UNA01000077217
Pochini, H. (2017). El proceso de entrenamiento de la Gimnasia Artística Femenina. Tesis de posgrado. Universidad Nacional de La Plata. Facultad de Humanidades y Ciencias de la Educación. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/tesis/te.1458/te.1458.pdf
Rodríguez Chávez, T; Fariñas Barrios, E.E y Pérez Cano, R (2017). Superación profesional y capacitación en la localidad. Experiencias del Centro Universitario Municipal Jagüey Grande. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina. 2017. 5 (1). 190-200.
Ruiz Aguilera, A (2007). La investigación en la educación. Editorial Aplusele. Santo Domingo. Depósito Legal 194-202-2007-2348. PDF.
Rufino, S. A: Márquez Lizaso, R, & Morgado Martínez, A. (2018). El proceso de perfeccionamiento del desempeño profesional pedagógico en Angola: Una concepción teórica para su desarrollo. Transformación, 14(3), 400-408. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552018000300400&lng=es&tlng=es
Sánchez Rodríguez, Y; Herrera Miranda, G.L; Páez Bejerano, L.R; García Seruto, M y Carmona Domínguez, D (2018). Regularidades del proceso de superación profesional. Revista Cubana de Educación Médica Superior. 2018;32(2)
Quejije Muñoz, S.M, & Vera Zamora, B.F (2022). La gimnasia rítmica en el desarrollo de la coordinación motriz de los estudiantes de 8/10 años. Polo del Conocimiento (Edición núm. 70) Vol 7, No 10. Octubre 2022, pp. 1205-1221. ISSN: 2550 - 682X. DOI: 10.23857/pc.v7i8. http://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/ec