The initial research training of Higher Technician students at the University of Artemisa

Main Article Content

Elisa Margarita Robaina Aguirre
Mercedes Valdés Pedroso
Leidys Escalante Candeaux

Abstract

The present study discusses the need for scientific training of students of the Higher Technician in Sports Training. The objective is to characterize the initial research training of the students of this career at the University of Artemisa. A descriptive, non-experimental study is carried out, which investigates the practical research processes in their connection with the academic and work components. Methods from empirical and theoretical levels were combined with statistics. The exploration belongs to the research project Management of the scientific-research activity of the professional and resulted in the determination of the insufficiencies in the process under investigation and indicators are built to improve this process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Robaina Aguirre E. M., Valdés Pedroso M., & Escalante CandeauxL. (2024). The initial research training of Higher Technician students at the University of Artemisa. Acción, 20(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/298
Section
Artículos Originales
Author Biographies

Mercedes Valdés Pedroso , Universidad de Ciencias de la Cultura Física Manuel Fajardo, La Habana, Cuba




Leidys Escalante Candeaux

 

References

Alfonso, A. (2015). Concepción pedagógica para la formación investigativa de los adiestrados de las carreras pedagógicas mediada por las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC). Varona. Revista Científico Metodológica, 61, 1-4. https://www.redalyc.org/pdf/3606/360643422017.pdf
Arteaga, E., & Del Sol Martínez, J. L. (2015). Propuesta para la formación inicial investigativa en la Carrera Licenciatura en Educación, especialidad MatemáticaFísica. Revista Conrado 11 (51). pp. 32-38. http://conrado.ucf.edu.cu/
Bestard, A. (2019). La cultura científica en la formación del profesional de la Cultura Física. Revista Arrancada Vol. 17, No. 41 pp.124-139. ISSN 1810-5882, Vol. 17, núm. 32, 2017. http://revistarrancada.cujae.edu
Chirino, M.V. (2012). Didáctica de la formación inicial investigativa en las universidades de ciencias pedagógicas. Revista Varona, No 55, julio-diciembre, ISSN:0864-196X. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=360633907004
Domínguez, Y. & Rojas, A. L. (2018). La práctica profesional como espacio para la formación investigativa del docente. Revista Conrado, 14(65), 148-153.
https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/828
Machado, M y Ramos, C. (2020): La dirección de la actividad científico investigativa, una necesidad actual. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo
https://www.eumed.net/rev/atlante/2020/02/actividad-cientificoinvestigativa
Machado, E. F. (2017). Acerca el concepto investigación educacional y sus principios en el contexto cubano. Transformación, 13(1), 2-18.
https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1438
Y.; Acosta Méndez, M; & Fuentes Martínez, CM. (2019). Caracterización de la formación inicial investigativa en la Universidad de Cultura Física. http://revistaciaf.uclv.edu.cu
Ramos, M. L. (2019). El modelo de actuación profesional del maestro primario de nivel medio. Revista Varona, No 64, semestre enero-abril, ISSN: 1992-8238.
https://www.redalyc.org/journal/3606/360657467022
Rojas, C., & Aguirre, S. (2015). La formación investigativa en la educación superior en américa latina y el caribe: una aproximación a su estado del arte. Eleuthera, 12, 197-222. https://doi.org/10.17151/eleu.2015.12.11
Del Toro. L y Hernández (2015). Propuesta de modelo para la gestión del conocimiento en la UCCFD Manuel Fajardo. Revista Acción, Vol.11 No. 21 ene-jun.2015 propuesta_modelo_gestion_conocimiento.pdf
Rodríguez Fiallos, Jorge Luis, Bolivar Chávez, Oscar Elías, Navarrete Pita, Yulexy, & Briones Galarza, Carlos Onofre. (2020). La preparación científico-investigativa en la formación docente de carreras pedagógicas: lineamientos curriculares y su relevancia en la producción científica. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y América Latina , 8(2), 5. Epub 10 de agosto de 2020. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322020000200005&lng=es&tlng=es
Vázquez, D. (2014). Concepción didáctica para la dirección de la actividad científicoinvestigativa en la formación inicial profesional del psicopedagogo. [Tesis presentada en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas]. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas, Ciudad de La Habana.