Estudio de la coordinación en boxeadores de iniciación deportiva
Main Article Content
Abstract
The present research focuses on the problem of coordination training in child athletes.
The objective is to evaluate the coordination level in boxers in the children's category of
the Canton of Guayaquil. The study was mixed qualitative-quantitative, with a preexperimental design approach. As a result, it was obtained that in the initial tests applied, the level of coordination shown by the child boxers is low, as they perceived numerous errors on the part of the athletes. The notable potential for the generalization of this practical experience in similar national contexts and the South American area is valued.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms of the license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
References
Enfermera,18(1),37-57. https://bibliotecadigital.udea.edu.co/handle/10495/4815
González Víllora, S., García López, L. M, Contreras Jordán, O. R. , Sánchez-Mora
Moreno, D. (2009) El concepto de iniciación deportiva en la actualidad Retos:
nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, ISSN 1579-1726,
ISSN-e 1988-2041, Nº. 15, 2009, págs. 14-20 Retos. Nuevas tendencias en
Educación Física, Deporte y Recreación Federación Española de Asociaciones
de Docentes de Educación Física (FEADEF)
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2883474
Lasso Morales, J.L., Marin Ube, S.E., y Morales Fischer, B.R. (2023). Actividades
lúdicas y enseñanza del manejo del balón en futbolistas de 8-10 años. Lecturas:
Educación Física y Deportes, 28(299), 63-79.
https://doi.org/10.46642/efd.v28i299.3921
Kimchi, J, Polivka, B., Stevenson, JS (1991). Triangulation: operational definitions
Review. Nurs Res . 1991 Nov-Dec;40(6):364-6.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1956817/
Palacios Valdiviezo, D. G. (2021) Potenciación de la coordinación brazos-piernas para
realizar golpes rectos hacia la cabeza oponente en boxeadores escolares de la
Federación Deportiva de Chimborazo. Trabajo de titulación previo a la obtención
del título de Magister en Entrenamiento Deportivo:
https://www.researchgate.net/publication/354698934
Pareja, I. D. (2003). Iniciación deportiva y praxiología motriz. Educación Física y Deporte,
ISSN-e https:dialnetlarioja.es
Robles Mori, H. (2008). La coordinación y motricidad asociada a la madurez mental en
un grupo de niños de 4 a 8 años. Avances En Psicología, 16(1), 139–154.
https://doi.org/10.33539/avpsicol.2008.n16.2738
Rodríguez, J. R. (2008). Elementos analizar el procesos de iniciacion deportiva España:
En la Universidad de Huelva
https://recyt.fecyt.es/index.php/retos/article/view/35106/19045
Martos, D, Devis, J. y Sparkes, A. C. (2009). Deporte entre rejas. ¿Algo más que control
social? Revista Internacional de Sociología, 67(2).
Saveedra, J. (2018). Valoracion de la coordinacion motriz de los niños participantes en el
programa de Escuelas de iniciacion deportiva (EID) del INDERBU en la ciudad de
Bucaramanga. Bogota D.C: Repository Usta.
https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/10287/Saavedrajuan2018.pdf
?sequence=1&isAllowed=y
Tuero del Prado, C., Márquez, S., Tabernero Sánchez, B., Salguero, A., & Llanos, C.
(2002). Elementos a analizar en el proceso de iniciación deportiva. Retos, 1, 9–
15. https://doi.org/10.47197/retos.v0i1.35106
Villafuerte, G. (2019). Estrategias Lúdicas-recreativas para el desarrollo psicomotor en
niños con trastorno del espectro-autista. Guayaqul: Repositorio UG.