Behavioral model of the competitive activity of children's karate athletes

Main Article Content

Aliuska Suárez Calderón
Carlos Emilio Terry Rodríguez
Yasser Stable Bernal

Abstract

The preparation of karate players in the 11-12-year-old category is not excluded from the
changes promoted by the Regulations of the International Karate-Do Federation, nor from
the lack of information that persists about competitive activity. This research aims to
develop a behavioral model of the aforementioned activity that promotes the orientation
of the way of fighting of the karate of the 11-12-year category. An observational empirical
study is carried out; subordinated to the definition of objectives: data collection, data
management and data analysis. The results achieved allowed us to determine the
technical-tactical elements that make up the behavioral model: Tsuki Waza and Geri
Waza. The short and medium distance, the hitting zones, the execution phases, as well
as the most common errors and tactical sequences are also present.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Suárez CalderónA., Terry RodríguezC. E., & Stable BernalY. (2024). Behavioral model of the competitive activity of children’s karate athletes. Acción, 20(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/284
Section
Artículos Originales
Author Biography

Carlos Emilio Terry Rodríguez, Universidad de Cienfuegos Carlos Rafael Rodríguez



References

Acosta Alonso, Y. (2021). Elementos técnico-tácticos del Tsuki Wasa de las karatecas en
la actividad competitiva. Tesis de diploma. Universidad de Cienfuegos.
http://biblioteca.ucf.edu.cu/biblioteca/
Angulo Rodríguez, G. E. (2016). Guía metodológica para el tratamiento de la evaluación
de los elementos técnico tácticos del estilo Shoto-Kan en la provincia de
Chimborazo. Tesis de diploma. Universidad de Guayaquil.
https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/6048064
Castillo García, M. (2022). Estado del control y la evaluación de los elementos técnicotácticos del Geri Waza de las karatecas 11-12 años. Tesis de Diploma. Universidad
de Cienfuegos. http://biblioteca.ucf.edu.cu/biblioteca/
Castillo Corbacho, Y., & Pérez Pelegrin, J. C. (2017). Ejercicios didácticos. Una vía para
mejorar los ataques directos simples en los karatecas de la categoría escolar.
Deporte. 8(14), 28-35. https://core.ac.uk/download/pdf/229101021.pdf
Campistrous Pérez, L. y Rizo Cabrera, C., (2003) Indicadores e Investigación Educativa.
Tomado del libro Metodología de la Investigación Educativa: desafíos y polémicas
actuales de Marta Martínez Llantada y Colectivo de autores. Ciudad de la Habana,
Cuba: Editorial Félix Varela, 138-167. https://kupdf.net/download/metodologia-dela-investigacion-educacional-desafio-ypolemicasactualespdf_5ebb4d9de2b6f57b54284a3b_pdf
Chang Senra, J. (2022). Estado del control y evaluación de los elementos técnico-tácticos
del Geri Waza de los karatecas 11-12 años. Tesis de Diploma. Universidad de
Cienfuegos. http://biblioteca.ucf.edu.cu/biblioteca/
Chirino, C. R. (2006). La acción táctica en las competiciones de combate. Deporte KarateDo. (100). https://www.efdeportes.com
Claudio Pérez, E., Quintana Rodríguez, D., y Ponte de los Reyes-Gavilán, L. R. (2021).
Modelo de planificación y control para la gestión deportiva competitiva: caso
práctico baloncesto. Acción, 17(enero-diciembre 2021).
https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/151/479
Acción, Vol. 20/ s/n publicación continua 2024, E-ISSN: 1812-5808
https://accion.uccfd.cu
Guillén Pereira, L. (2014). Metodología para el proceso de enseñanza – aprendizaje de
los elementos técnicos del karate do en el eslabón de base. [Tesis Doctoral].
Instituto Superior de Cultura Física Manuel Fajardo. http://www.efdeportes.com
Guillén Pereira, L., y Bueno Fernández, E. (2016). Incidencia de la contextualización en
la adquisición de los elementos técnicos - tácticos del Karate Do durante la
iniciación deportiva. Retos, (30). 56-63. https://doi.org/10.47197/retos.v0i30.36699
Lamas Seife, L. A. (2020). Comportamiento de la evaluación y control de los elementos
técnico-tácticos en la actividad competitiva de los karatecas de la categoría 11-12
años en Cienfuegos. [Tesis de diploma]. Universidad de Cienfuegos.
http://biblioteca.ucf.edu.cu/biblioteca/
Morales González, A. (2022). Estado del control y evaluación de los elementos técnicotácticos del Tsuky Waza de los karatecas 11-12 años. [Tesis de Diploma]
http://biblioteca.ucf.edu.cu/biblioteca/
Rodríguez Alfonso, L. (2021). Evaluación y control de los elementos técnico-tácticos de
los entrenadores de Karate-Do desde la actividad competitiva. [Tesis de Diploma]
Universidad de Cienfuegos. http://biblioteca.ucf.edu.cu/biblioteca/
Sánchez Nodarse, I. (2022). Programa Integral de Preparación del Deportista. INDER.
Suárez Calderón, A., Terry Rodríguez, C. E., y Stable Bernal, Y. (2023). Estado del control
y la evaluación de los elementos técnico-tácticos de los karatecas 11-12 años.
Revista Universidad y Sociedad, 15(1), 199-207.
https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3532
Suárez Calderón, A., Terry Rodríguez, C. E., y Stable Bernal, Y. (2023). Indicadores para
el control y evaluación de los elementos técnico-tácticos de los karatecas 11-12
años. Revista Conrado, 19 (S1), 277-290.
https://rccd.ucf.edu.cu/index.php/aes/article/view/415
Villavicencio Beldarraín, C. D. (2021). Comportamiento de los elementos técnico-tácticos
del Tsuki Wasa de las karatecas en la actividad competitiva. [Tesis de Diploma]
Universidad de Cienfuegos. http://biblioteca.ucf.edu.cu/biblioteca