Diagnosis of the professors of physical education preparation for the teaching of chess
Main Article Content
Abstract
The preparation of the Physical Education professor does not culminate with the conclusion of the studies at a given level. It is necessary that once incorporated into your work activity begin a deepening stage. Regarding this preparation, there are dissatisfactions, which are evident when the Chess teachers work in Physical Education in the primary schools of Arroyo Naranjo. The objective is to diagnose the preparation of the Physical Education teacher for the teaching of Chess in primary education. For this, an intentional sample of 49 teachers was used, representing 42.9% of the universe. After the analysis of the results, it was found that the teachers are aware of the possibilities of Chess at early ages; however, not all of them say that this is a sport that motivates children in these ages. They also corroborated that the methodological preparations presented little depth in relation to the topics and contents of Chess
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms of the license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
References
Blanco Hernández, U. J. (2009). Sistema instruccional de ajedrez. (Doctorado), Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba.
Díaz Hernández, B. (2009). Propuesta de programa de Ajedrez para la superación de los profesores de Educación Física de la enseñanza primaria en el municipio 10 de Octubre. (Trabajo de Diploma para optar por el Título de Licenciado en Cultura Física), Instituto Superior de Cultura Física "Manuel Fajardo", La Habana.
Echeverría Nava, P. E. (2011). Proyecto de masificación del Ajedrez para ocupar el tiempo libre y mejorar el rendimiento escolar en niños y niñas de 10 a 12 años de la Comunidad de Manzano Bajo. Municipio Campo Elías. Estado Mérida. (Tesis en opción al Título de Máster en Actividad Física en la Comunidad), Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, Mérida.
Ferray Rodríguez, A. (2011). Juegos participativos para desarrollar el proyecto “Ambiente de Ajedrez” en niños y niñas de la comunidad la Victoria, Valencia, Venezuela. (Tesis en opción al Título de Máster en Actividad Física en la Comunidad), Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, Valencia.
Guevara López, M. d. l. C. (2010). Juegos para potenciar el Proceso de Enseñanza y Aprendizaje del Ajedrez en los niños(as) 8-10 años del Centro “Vifupadis” de la comunidad Las Delicias. (Tesis en opción al Título de Máster en Actividad Física en la Comunidad), Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo", República Bolivariana de Venezuela.
Herdoiza, M. (s/f). Capacitación Docente. Strengthenmg Achievement in Basic Education: El Salvador.
Larrúa González, F. O. (2013). Propuesta de juegos no convencionales para el programa de Ajedrez de segundo grado de la escuela primaria “Justino Báez Castro” del municipio Centro Habana. (Trabajo de Diploma para optar por el Título de Licenciado en Cultura Física), Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo", La Habana.
López Rodriguez, K. (2009). Propuesta de acciones para incrementar la participación de niñas 11-12 años a las áreas de Ajedrez. (Trabajo de Diploma para optar por el Título de Licenciado en Cultura Física), Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”, La Habana.
Manzano Martínez, J. A. (2013). Diseño e implementación de un curso básico de ajedrez bajo la modalidad semi-presencial en el Centro Educativo de Enseñanza Reflexiva Elise Freinet. (Maestría en Tecnología Educativa), Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo, Pachuca de Soto, Hidalgo.
Pérez Mederos, R. (2012). Propuesta de instrumentos de evaluación para el programa de ajedrez del segundo ciclo de la enseñanza primaria. (Trabajo de Diploma para optar por el Título de Licenciado en Cultura Física), Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, La Habana.
Pérez Zubillaga, Z. R. (2014). La formación continua en las TIC de los profesores de la UCCFD “Manuel Fajardo”. (Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas), Universidad de Ciencia de la Cultura Física y el Deporte "Manuel Fajardo", La Habana, Cuba.
Rafoso Mendiondo, M. C. (2011). Propuesta de instrumentos de evaluación para el programa de ajedrez del primer ciclo de la enseñanza primaria. (Trabajo de Diploma para optar por el Título de Licenciado en Cultura Física), Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, La Habana.
Redio Chacón, M. (2013). Propuesta de actividades alternativas para la enseñanza- aprendizaje del ajedrez en el nivel preescolar. (Trabajo de Diploma para optar por el Título de Licenciado en Cultura Física), Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, La Habana.
Rodríguez González, L. R. (2008). Factores que inciden en el rendimiento del Ajedrez escolar en el Consejo Popular La Güinera. (Trabajo de Diploma para optar por el Título de Licenciado en Cultura Física), Instituto Superior de Cultura Física “Manuel Fajardo”, La Habana.
Tey Almaguer, T. M. (2011). Juegos motrices para el aprendizaje del ajedrez en niños (as) de 7 y 8 años, de la comunidad “Araguita 1” en el municipio Tomás Lander, estado Miranda. (Tesis en opción al Título de Máster en Actividad Física en la Comunidad), Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, República Bolivariana de Venezuela.
Zabalza Beraza, M. Á. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario: Calidad y desarrollo profesional. España: Editorial Narcea.