Actions to improve investigative skills in students of the Recreation scientific group
Main Article Content
Abstract
Insufficient knowledge about investigative skills in students of Cuban Sports University determines the need to provide them with basic tools for their performance. The objective is to propose an action plan to improve the investigative skills in the members of the Student Scientific Group of Recreation. A descriptive study was carried out with a mixed approach using qualitative and quantitative methods.
The evaluation of specialists indicates that the proposed actions respond to the purpose for which they were conceived.
Downloads
Article Details
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms of the license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
References
Aveiro, F., Garlisi, L., Coronel, J., & Gómez, J. (2021). Promoviendo la investigación en estudiantes de medicina durante la pandemia de la Covid-19: Escuela de Jóvenes Investigadores. Educación Médica, 22(1), 28-29 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7657874/
Barbachán Ruales, E. A., Casimiro Urcos, W. H., Casimiro Urcos, C. N., Pacovilca Alejo, O. V., & Pacovilca Alejo, G. S. Gudiño, C. W. (2021). Habilidades investigativas en estudiantes de áreas tecnológicas. Revista Universidad y Sociedad, 13(4), 218-225 http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202021000400218
Casanova, T., Gonzales, C., Vásquez, M., & Navas, C. (2020), La formación de habilidades investigativas en estudiantes ecuatorianos universitarios. necesidad y exigencia. Pedagogía Universitaria, 24(3), p.78-98
Fernández, C., & Villavicencio, C. (2017). Habilidades investigativas para trabajos de graduación. ACADEMO Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 4 (1). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6069618
Martínez, D. & Márquez, D. (2014). “Las habilidades investigativas como eje transversal de la formación de la investigación”. Tendencias Pedagógicas, vol.24. https://revistas.uam.es/tendenciaspedagogicas/article/view/2110
Montes de Oca, N. & Machado, E. (2009). “El desarrollo de habilidades investigativas en la educación superior: un acercamiento para su desarrollo”. Rev Humanidades Médicas. vol.9, n.1. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1727-81202009000100003&script=sci_abstract
Moreno, M. (2005). Un Currículum Transversal de Formación para la Investigación. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol.3, n.1 520-540. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=55130152
Nápoles, P. (2013). “Acciones para el desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de tercer año de la carrera cultura física y deporte”. EFDeportes, 18 (185). http://www.efdeportes.com/efd185/habilidades-investigativas-en-cultura-fisica.htm
Pita, L.M. & Garcés, E.F. (2019). Estrategias didácticas en el desarrollo de habilidades investigativas http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/40563
Rojas, S.A., Barrientos, P.P., Valle, S.M. & Chanamé, R (2021). Desarrollo de habilidades investigativas en el contexto educativo. Revista PAIAN vol.12 n.1 https://revistas.uss.edu.pe/index.php/PAIAN/article/view/1658
Rueda, L., Torres, L. & Córdova, U. (2022). Desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de una universidad peruana. Revista Conrado. vol.185, n.85. http://scielo.sld.cu/scielo.php?pid=S1990-86442022000200066&script=sci_arttext&tIng=pt#B3
Valle, R., Conde, B & García (2019). Desarrollo de habilidades investigativas en estudiantes de medicina. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo. https://www.eumed.net/rev/atlante/2019/10/habilidades-investigativas-medicina.html
Viteri, T., Cañizares, A., Sarmiento, I., Mendoza, H., Granados, J. & Briones, V. (2020). Desarrollo de habilidades investigativas en la formación del profesional de la Universidad de Guayaquil. Revista Conrado. vol.16, n.72. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1217
Declaración de conflicto de interés: Los autores manifiestan no tener ningún conflicto de interés
Contribuciones de autor:
Conceptualización: Cedric Coley Sánchez
Curación de datos: Cedric Coley Sánchez
Análisis formal: Cedric Coley Sánchez
Investigación: Cedric Coley Sánchez, Dra. C. Martha Bárbara Iznaola Cuscó y Dra. C. Tania Ivette Hernández Echevarría
Metodología: Cedric Coley Sánchez y Dra. C. Martha Bárbara Iznaola Cuscó
Administración del proyecto: Cedric Coley Sánchez
Supervisión: Dra. C. Martha Bárbara Iznaola Cuscó y Dra. C. Tania Ivette Hernández Echevarría
Validación: Dra. C. Martha Bárbara Iznaola Cuscó y Dra. C. Tania Ivette Hernández Echevarría
Redacción-borrador original: Cedric Coley Sánchez, Dra. C. Martha Bárbara Iznaola Cuscó y Dra. C. Tania Ivette Hernández Echevarría
Redacción-revisión y edición: Dra. C. Martha Bárbara Iznaola Cuscó y Dra. C. Tania Ivette Hernández Echevarría