Evaluation of learning in the practical lessons of athletics

Main Article Content

Niurka Luzón Cabrera
Martha Bárbara Iznaola Cuscó
María Antonieta Laza Rodríguez

Abstract

During the implementation of the study plan E of the professional training in the Physical Culture career, it is necessary to transform the traditional evaluative paradigm in the practical classes of the Athletics subject. The objective was to study the evolutionary trend of the results of the technical evaluation in flat speed races. A cross-sectional study of the learning variable was carried out using a pre-experimental design. The results achieved by the studied group showed a predominance of the incremental trend in terms of the quality of the technical execution of the speed race.  It is concluded that the evolutionary tendency of the learning results from the application of the formative evaluation procedure showed a tendency to the qualitative increase of the results in the technical performance of the studied sample.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Luzón CabreraN., Iznaola Cuscó M. B., & Laza Rodríguez M. A. (2022). Evaluation of learning in the practical lessons of athletics. Acción, 18(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/217
Section
Artículos Originales

References

Alcaraz, N., Navas, M. & Solac, M. (2012). La voz del alumnado en los procesos de evaluación docente universitaria. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 5(2), pp.26-39.
Alonzo, A. (2018). An Argument for Formative Assessment with Science Learning Progressions.Applied Measurement in Education, 31(2), pp.104-112. https://doi.org/10.1080/08957347.2017.1408630
Bakhtiar, A., Webster, E. A. y Hadwin, A. F. (2018). Regulation and Socio-Emotional Interactions in a Positive and a Negative Group Climate.Metacognition and Learning, 13 (1), 57-90. https://doi.org/10.1007/s11409-017-9178-X
Delgado, V., Hortigüela Alcalá, D., Ausín, V. y Abella, V. (2018). El Blog como Instrumento de Mejora para la Autorregulación del Aprendizaje del Estudiante Universitario. Estudios Pedagógicos, 44(2), pp.171-184.
González, M. (2000). La evaluación del aprendizaje en la enseñanza universitaria. Universidad de La Habana-CEPES: Revista Pedagogía Universitaria, Vol 5 No. 2, pp.16.
González, M. (2002). La evaluación del aprendizaje. En: La evaluación del aprendizaje en la educación superior. CEPES
González, M. (2017). Una evaluación al servicio del conocimiento y del aprendizaje. Tiching, S.L. http://blog.tiching.com/una-evaluacion-al-servicio-del-conocimiento-y-del-aprendizaje/
Gutiérrez, C., Hortigüela Alcalá, D., Peral, Z. y Pérez-Pueyo, A. (2018). Percepciones de Alumnos del Grado en Maestro en Educación Primaria con Mención en Educación Física sobre la Adquisición de Competencias. EstudiosPedagógicos,44(2), pp.223-239.
Lago, V. (2022). Sistema de evaluación formativa para la mejora del rendimiento académico en el curso preparatorio de la Escuela Latinoamericana de Medicina.[Tesis Doctoral]. CEPES
Mola, M. (2019). Estrategia didáctica para la evaluación formativa en la disciplina teoría y práctica de la educación física. [Tesis Doctoral]. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte, Manuel Fajardo.
Morales, P. (2009). La evaluación formativa. Universidad Pontificia Comillas. Facultad de Ciencias Humanas y Sociales, Madrid. http://www.upcomillas.es/personal/peter/otrosdocumentos/Evaluacion formativa.pdf
Romero, E. (2009). Programa de Atletismo Básico. Plan de estudios D de la Licenciatura en Cultura Física. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte, Manuel Fajardo.

Most read articles by the same author(s)