Setting goals in a mini athletics javelin team in Panama

Main Article Content

Marta Cañizares Hernández
Nancy Zequeira Casanova
Israel Wilfredo Mojica Vázquez
Ramón Betancourt Lambert

Abstract

In the Javelin team under 12 years of mini athletics of the General Basic Center (CBJ) New Emperor, of Arraiján in Panama, it presents insufficiencies in the performance and the competitive results of the athletes. The objective is to apply a psychological intervention program to improve goal setting in the studied team. A pre-experimental study was carried out, from an essentially quantitative approach. Improvements and positive changes were evidenced in favor of setting goals in the team, which collaterally contributed to the development of other qualities in the athletes.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Cañizares HernándezM., Zequeira CasanovaN., Mojica VázquezI. W., & Betancourt LambertR. (2022). Setting goals in a mini athletics javelin team in Panama. Acción, 18(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/204
Section
Artículos Originales

References

Cañizares, M., Almanza, C., Paredes, M. & Cossío, M. (2019). El estudio de la psicología en las actividades físico deportivas: un reto para la escuela actual México. Editorial Chihuahua.
Castillo, I., Balaguer I & Duda J (2000). Las orientaciones de meta y los motivos de práctica deportiva en los jóvenes deportistas valencianos escolarizados. Revista Psicología del Deporte. 9 (1-2)
Ekmekçi, R., & Miçooğulları, B. O. (2018). Examination and comparison of psychological characteristics of American football players and handball players. Universal J Educ Res, 6(11), 2420-2425. https://doi.org/10.13189/ujer.2018.061104
Locke, E. (1994). Goal setting in sport and exercise: A reaction to Locke comment”, Journal of Sport and Exercise Psychology, 16(6), 212 - 215.
Nascimento Jr, J. R. A., Silva, A. A., Granja, C. T. L., Oliveira, D. V., Batista, R. P. R. & Fortes, L.S. (2019). Do sporting experiences predict team cohesion in youth athletes? Cuadernos de Psicología del Deporte, 19(3), 102-112.
Ramírez-Siqueiros, M. G., Ceballos-Gurrola, O., Medina-Rodríguez, R. E., Reyes-Robles, M., Bernal-Reyes, F. & Cocca, A. (2020). Factores psicosociales que contribuyen al éxito deportivo de jugadores universitarios de balonmano por posición de juego. Cuadernos de Psicología del Deporte, 20(1), 261-271
Rodríguez, R. E. (2017). Propuesta de acciones psico-educativas para la reorientación de las perspectivas de meta en nadadores escolares de la EIDE de La Habana. [Tesis inédita de Maestría]. Universidad de las Ciencias de la Cultura Física y el Deporte Manuel Fajardo, La Habana, Cuba.
Schuster, S., Sindik, J., & Kavran, U. (2016). Psychological characteristics and traits in male handball players-the application of multidimensional psychological sports talents scale. Hrvatski športskomedicinski vjesnik, 31(1), 29-38.
Suárez, M., Rodríguez, R. E. & Cañizares, M. (2021). Estudio de las perspectivas de meta en nadadores escolares de La Habana. Arrancada, 21(38). https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/359
Suárez, M., De la Rosa, X. & Cañizares, M. (2020). Estudio de la motivación de logro en esgrimistas escolares de La Habana. Arrancada. 20(36). https://revistarrancada.cujae.edu.cu/index.php/arrancada/article/view/307
Tran Thi, T. (2011). Programa de intervención psicológica para voleibolistas de categoría12-13 femenino de la EIDE“Martires de Barbados”. Informe de investigación. CICT. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y Deporte. La Habana. Cuba.
Villalobo, A, Cruz Nápoles, M y Cañizares, M(2020). Diagnóstico de la cohesión grupal en voleibolistas. Acción, 16. https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/132/427