The preparation of the Community Physical Activity teacher, to stimulate motor competence in preschoolers

Main Article Content

Idania Blanco Cepero
Daniela Palacio González
Olga Lidia Pérez Fleites
Ana Odalis Ruano Anoceto

Abstract

The World Summit for Children has been the scene where early education declares these first years of life as the period of greatest dependence on adults as a social being and mediator of their basic needs. The insufficient preparation of the Community Physical Activity (AFC) teacher to address this claim is a challenge for today's Cuban society. The objective is to contribute to the preparation of the AFC teacher to form motor competence in early childhood. An experimental study is carried out with the use of theoretical and empirical methods such as the survey, scientific observation, methodological triangulation, pre-experiment; and descriptive and inferential statistics. In the results, a low level of preparation of teachers is obtained in the initial stage, actions are implemented to solve the problem and the level of knowledge is raised in the third verification stage. It concludes by referring to the level of growth in the preparation of teachers in each of the indicators, after applying the proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Blanco CeperoI., Palacio González D., Pérez Fleites O. L., & Ruano Anoceto A. O. (2021). The preparation of the Community Physical Activity teacher, to stimulate motor competence in preschoolers. Acción, 17(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/193
Section
Artículos Originales

References

Agrelo, O., & Béquer, G. (2015). Dinámica del desarrollo de la motricidad del niño y la niña de edad temprana. Material de Apoyo. [Maestría en Ciencias de la Educación, 4ta Edición]. ISCF “Manuel Fajardo.
Altamirano, Y. T. (2021). Programa de juegos psicomotores en la enseñanza de las nociones de espacio para niños de cinco años. [Tesis de licenciatura, Universidad Católica de Santo Toribio de Mogrovejo]. Repositorio de Tesis USAT https://tesis.usat.edu.pe/handle/20.500.12423/3276
De Cos, G. L. (2017). Competencia motriz y motivación de logro en las clases de educación física en chicas estudiantes de educación secundaria [Doctoral dissertation, Universidad del País Vasco-Euskal Herriko Unibertsitatea]. DIALNET. https://dialnet.unirioja.es/servlet/dctes?codigo=157452
Madrona, P. G., Carrillo-López, P. J., Cantó, E. G., & Guillamón, A. R. (2020). Influence of sex, body mass index and number of siblings on self-perceived motor competence. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 39(1). https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumenI.cgi?IDARTICULO=94247
Mazó, A., & Cruz, L. C. (2017). La preparación del docente de la Primera Infancia para el tratamiento del contenido motricidad fina. Revista IPLAC, (5). http://www.revista.iplac.rimed.cu/index.php/revistaiplac/article/view/24
Capuita, M. M., Telles, Y. E., & Garcia, M. F. (2020). Acciones de superación en Educación Física para profesores mono docentes de tercer grado de Kilamba, Angola. Ciencia y Actividad Física, 6(2). http://revistaciaf.uclv.edu.cu/index.php/CIAF/article/view/104
Nista-Piccolo, V.L. (2015). Movimiento y expresión corporal en educación infantil. Narcea Ediciones.
Pacheco, G. (2015). Psicomotricidad en Educación Inicial. Algunas consideraciones iniciales. http://biblioteca.iplacex.cl/RCA/Psicomotricidad%20en%20educaci%C3%B3n%20inicial.pdf
Pérez, H. J, Cuevas D.G, Álvarez M.N (2017). La construcción de la competencia motriz a través del juego motor en niños de 4º grado de primaria. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2131.pdf
Sotero Rejas, J. M. (2019). Desarrollo psicomotor y conceptos básicos matemáticos en niños de cinco años de una institución educativa de nivel inicial. [Tesis de maestría, Universidad San marttín de Porres] Repositorio académico USMP https://hdl.handle.net/20.500.12727/5574,repositorioacademico.usmp.edu.pe