Cuban's Dance for the development of the rhythm in the bachelor on Physical Culture

Main Article Content

Nivia Sánchez Wint
Ana María Morales Ferrer
Jani García Perdigón

Abstract

Starting from the contradiction that settles down among the inadequacies in the activities related with the development of the rhythm, capacity special coordinate, indispensable for the Graduate in Physical Culture, it was carried out a study that left of the diagnosis with students of first year of the Day Regular Course with the objective: to design activities with Cuban dances for the development of the rhythm in the subject Rhythmic Education and Ludic in the University of Sciences of the Physical Culture and  Sport "Manuel Fajardo". For their execution they were used technical and methods: analytic synthetic, functional structural documental, systemic analysis, interviews and the chart of empiric distribution of frequency, as statistical method. The results was be able to improvement the program and contributed the design of five activities with Cuban dances in correspondence with the contents to locate in the different parts of the class. 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Sánchez WintN., Morales Ferrer A. M., & García Perdigón J. (2021). Cuban’s Dance for the development of the rhythm in the bachelor on Physical Culture. Acción, 17(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/149
Section
Artículos Originales

References

Aguirre, Ñ, (2018).La educación del ritmo musical y el desarrollo motriz en los estudiantes del nivel primario de la I.E. Liceo Trujillo. Tesis inédita para obtener el Grado de Maestro en Educación con mención en Docencia Universitaria y Gestión Educativa, Universidad San Pedro, Perú
Álvarez,Y. (2016) Juegos didácticos para la estimulación de la creatividad motriz de los estudiantes de primer año de la Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte.Tesis inédita en opción al título académico de Máster en Didáctica de la Educación Física Contemporánea. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”, La Habana, Cuba.
Balbuena, G, y Chao, G. (2010).Apuntes para la enseñanza de las danzas cubanas. Historia y Metodología. Ciudad de la Habana, Cuba: Dagio
Collazo, A. (2006). Teoría y metodología del entrenamiento Deportivo. Sao Paulo, Brasil: Editorial Ícone
Guerra, R. (2003).Apreciación de la danza. Ciudad de La Habana, Cuba: Letras Cubanas.
López, J. (2010). Unidad didáctica “Danzas del mundo” EmasF, Recuperado de http://www. EmasF. Com. ISSN: 1989-8304
Pérez, S. (2012) El papel de la educación rítmica en la escuela primaria: un estudio desde la perspectiva del alumnado. Revista Electrónica de LEEME (Lista Europea Electrónica de Música en la Educación)pp. 21-42 http://musica.rediris.es/leeme ISSN: 1575-9563
Santos,C. y Armas, N. (2002). Danzas Populares Tradicionales Cubanas. La Habana, Cuba: Centro de Investigación y Desarrollo de la Cultura Cubana.
Sánchez, N. (2019) Juegos con bailes cubanos para la asignatura Educación Rítmica Y Lúdica. Congreso internacional de Actividad Física y Deporte. Afide 2019.CD Memorias del evento. INDER. Cuba. ISBN: 978-959-203-237-8

Most read articles by the same author(s)