Diagnosis of the teaching-learning process of career skating techniques
Main Article Content
Abstract
The sport preparation requires, from its beginnings, systematic and a correct organization, planning and direction of this process. In this sense, grassroots sport needs strengthening aimed at perfecting the ways for the development of the teaching of techniques in each specialty. The purpose of the based research is to diagnose the current state of the teaching-learning process of career skating techniques in athletes aged 9 to 10 years. In research, several methods of scientific research are used, such as historical-logical, analysis-synthesis, induction-deduction and systemic-structural-functional. Likewise, structured observation is employed and among the techniques that will be used for the collection of the information are the document analysis, the interview and the survey. The statistical methods that will be used to process the data acquired in the research process are the frequency distribution table and the inferential statistics. The diagnosis shows that there are insufficiencies related to the teaching-learning process of racing skating techniques in the athletes under study that shows the impossibility of improve the behavior in skating.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms of the license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
References
Cabrejo Triana, S.; Espinosa Rodríguez, D. y Vargas Yate, D. (2016). Caracterización cinemática y digital patinaje de velocidad en la prueba de 300 metros contrarreloj. Trabajo de grado presentado como requisito para optar por el Título de Licenciado en Educación Física, Recreación y Deportes. Corporación Universitaria Minuto de Dios, sede principal Facultad De Educación Licenciatura en Educación Física, Recreación y Deportes, Bogotá, D.C.
Copello Janjaque, M. (2010). Hacia un nuevo modelo teórico de Entrenamiento Deportivo. (CD Resumen de Evento) IV Convención Internacional de Actividad Física y Deporte.
De Cardenas Martínez, A. (2012). Caracterización del proceso de toma de decisiones en la dirección técnica del equipo nacional de patinaje de carrera. Tesis de diploma para optar por el Título de Licenciado en Cultura Física. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte ¨Manuel Fajardo¨, La Habana, Cuba.
Echevarría Báez, O. (2010). Propuesta de ejercicios para el trabajo de las curvas en el patinaje de carrera de los atletas juveniles (13 y 14 años) de la provincia La Habana. Trabajo de Diploma para optar por el Título de Licenciado en Cultura Física. Universidad de las Ciencias de la Cultura Física y el Deporte ¨Manuel Fajardo¨, La Habana, Cuba.
Luega, C. (2015). Algunas Consideraciones sobre Biomecánica, Técnica y el Modelo Técnico en el Patinaje de Velocidad. (Aparece en la revista Roller Training http://roller-training.blogspot.com/2014/07/biomecanica-tecnica-y-modelo-tecnico-en_21.html)
Rodríguez La Rosa, Y. (2011). Metodología de preparación de fuerza para patinadores de carrera del área de resistencia de la preselección nacional. Trabajo para optar por el Título de Máster en: Metodología del Entrenamiento para la Alta Competencia. Univercidad de las Ciencias de la Cultura Física y el Deporte ¨Manuel Fajardo¨, La Habana, Cuba.
Vera Rivera, D.; Lozano Zapata, R. y Vera Rivera, J. (2009). Metodología global como proceso de enseñanza-aprendizaje y entrenamiento de los fundamentos básicos del patinaje en el proceso de iniciación deportiva. Revista Digital efdeportes.com, Buenos Aires-Año 13-Nº. 128, Colombia.