Study of physical abilities in Colombian sprinters

Main Article Content

Samuel Villamarín-Menza

Abstract

The objective of the research was to characterize the level of development of physical abilities in a group of 45 Colombian athletes from 12 to 18 years old. The problem to be solved is to know how physical abilities evolve with the change of category, when trying to determine who possess the talent to achieve high performance. In the study, eight motor tests were applied, namely: skipping in 10 seconds, 30 m thrown, 60 m low output, 300 m, long jump without impulse, vertical jump, trunk flexion in front and Cooper test. For the analysis, descriptive and correlational statistics were used. As a result, an ascending growth of the level of physical abilities with respect to age was observed; in some of them there are periods of stabilization and even regression of the level due to the irregular development of their physical capacities.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Villamarín-MenzaS. (1). Study of physical abilities in Colombian sprinters. Acción, 15(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/39
Section
Artículos Originales

References

Bompa, T. (2005). Entrenamiento para jóvenes deportistas. Editorial Hispano Europea. Barcelona.
Carrasco L. y Torres G. (2001). Entrenamiento de fuerza en niños. Universidad de Granada. Revista Apunts. Educación Física y Deportes. (61) (74-71).
Cruz, J. (1988). Periodos críticos (sensitivos) en el desarrollo de las cualidades motoras de los escolares manizalitas. Revista Ciencia y Deporte. Escuela Nacional del Deporte. Volumen 1, # 1. Cali. Páginas: 15-18.
Grosser M., Starischka S. y Zimmermann E. (1988). Principios del entrenamiento deportivo. Teórica y práctica en todas las especialidades deportivas. Ediciones Martínez Roca S. A. Barcelona.
Hahn, E. (1988). Entrenamiento con niños. Teoría, práctica, problemas específicos. Ediciones Martínez Roca S.A. Barcelona.
Ibrahim, H. (2009). Talent Identification. University of Western Australia.
Guyton A. y Hall J. (2002). Manual de fisiología médica. Decima edición. McGraw Hill - Interamericana. Bogotá.
Matvéev, L. P. (1980). El proceso del entrenamiento deportivo. Editorial Stadium. Buenos Aires.
Ortiz N., López S., León X., Campaña W., Marcillo J. y Cevallos E. (2017). Potenciación de habilidades y capacidades físicas en categorías infantiles mediante el miniatletismo. Universidad Central del Ecuador. Educación Física y Deportes, Revista Digital. Buenos Aires, Año 22, Nº 231, Agosto de 2017. http://www.efdeportes.com
Ozolin N. y Markov D. (1991). Atletismo I. Editorial científico-técnica. La Habana.
Pancorvo, A. (2002). Fisiología, Medicina del deporte y ciencias aplicadas al alto rendimiento y la salud. Universidad de Caxias Do Sul. EDUCS.
Platonov V. y Bulatova M. (2001). La preparación física. 4ª edición. Editorial Paidotribo. Barcelona.
Romero, E., Acosta, L. (2002). Tempos de crecimiento de la velocidad media competitiva en las velocistas cubanas. Revista Arrancada. No. 3. Año 2002. Santiago de Cuba. Págs. 15-22.
Siris P., Gaidarska P., y Rachev K. (1988). Selección y pronóstico de las facultades en el atletismo. Cultura física y deporte. Moscú.
Verjoshansky, I. (1990). Entrenamiento deportivo. Planificación y programación. Ediciones Martínez Roca S.A. Barcelona.
Volkov V. y Filin V. (1989). Selección deportiva. Cultura física y deporte. Moscú.
Zintl, F. (1991). Entrenamiento de la resistencia. Fundamentos, métodos y dirección del entrenamiento. Ediciones Martínez Roca S.A. Barcelona.
Zatsiorski, V. (1989). Metrología deportiva. Editorial Planeta. Moscú.