Proposal of variables, dimensions and indicators to evaluate impact on sports specialties

Main Article Content

Sara María Mena Morejón.
Virginio Carrera Melo.

Abstract

Despite there being more than twenty years of experience in the implementation of some 29 sports specialty programs and achieving the graduation of 904 specialists, there are no evaluations of the quality of said programs or instruments on how to do it. The objective of the work is to develop variables, dimensions and indicators for the evaluation of the impact of postgraduate specialty programs in high-performance sports of the Cuban sports system. Empirical level investigative methods such as documentary analysis, survey, group interview and expert judgment are combined with other theoretical level methods to build a logical relationship in response to the object of inquiry. Inadequacies and potential for improvement are revealed, and indicators tempered with the activity are conceived that allow measuring the impact of postgraduate specialties for high-performance sports in Cuba.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Mena Morejón.S. M., & Carrera Melo.V. (2024). Proposal of variables, dimensions and indicators to evaluate impact on sports specialties. Acción, 20(s/n), 236-251. Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/341
Section
Artículos Originales

References

Abreu, J. (2012). Constructos, Variables, Dimensiones, Indicadores & Congruencia. International Journal of Good Conscience. 7(3) pp. 123-130.
Briones, G. (1991). Evaluación de Programas Sociales. México: Editorial Trillas.
Betacur, S. (2012). Enfermera Docente Departamento de Salud Pública. Facultad de Ciencias para la Salud. Universidad de Caldas.
Cazau, P. (2006). Introducción a la Investigación en Ciencias Sociales. http://www.galeon.com/pcazau
Campistrous, L., y Rizo, C. (2006). Indicadores e investigación educativa. En Metodología de la investigación educacional. Desafíos y polémicas actuales. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Ciencias Médicas.
Díaz Rojas, PA (2015). Evaluación del impacto de la maestría en educación médica sobre sus egresado [Tesis doctoral en Ciencias de la salud ]Universidad de Ciencias Médicas. Universidad de Holguín. Repositorio de tesis en Ciencias Biomédicas y de la Salud institucional https://tesis.sld.cu/index.php?P=FullRecord&ID=407
Fleitas, I., Mesa, M., y Guardo, M. (2013). Sobre algunos métodos cualimétricos en la Cultura Física: criterio de expertos, especialistas, peritos, jueces y árbitros, usuarios y evaluadores externos. Revista Efdeportes. https://www.efdeportes.com/efd179/metodos-cualimetricos-en-la-cultura-fisica.htm
Fuentes, H (2008) Modelo de gestión didáctica del posgrado a distancia Repositorio Universidad de Oriente.
https://tesis.sld.cu/index.php/index.php?P=DownloadFile&Id=568

MES. (2015). Sistema de Evaluación y Acreditación de Especialidades de Posgrado (SEA-EP). La Habana, Cuba.https://instituciones.sld.cu/cedas/files/2016/06/5.pdf