The Metacognition, tool for the apprenticeship of the Statistics in the Physical Culture

Main Article Content

Taimi Castañeda-Rodríguez
Idania Olivera-Aguilar
Ana María Fernández-Gómez
María Cristina Capote-Márquez

Abstract

In the process of training of professional physical culture is very importance the use of the metacognitivas strategies for enhancing the self of knowledge during the process assimilation of the statistics. Is necessary the use ofthe virtual platforms as tools to facilitators in this process acquisition of knowledge. As objective of this study is proposed to design a system of actions that contribute to the use of metacognitivas strategies for the application of statistic tools in the training of professional of the physics culture. During the study is applied various methods of order theoretical, empirical and statistical, that made possible assess of satisfactory the results obtained with the implementation of the proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Castañeda-RodríguezT., Olivera-AguilarI., Fernández-GómezA. M., & Capote-MárquezM. C. (1). The Metacognition, tool for the apprenticeship of the Statistics in the Physical Culture. Acción, 14(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/28
Section
Artículos Originales

References

Anoceto, M. M. (2006). Asesoría estadistica en la investigación aplicada al deporte. La Habana, Cuba: José Martí.
Bustingorry, S. O. & Jaramillo Mora, S. (2008). Metacognición:un camino para aprender a aprender. Estudios Pedagógicos XXXIV Nº 1, 187-197.
Capiro, C. R. & Castellanos Simons, D. (2001). Para promover el aprendizaje desarrollador. La Habana, Cuba: Pueblo y Educación.
Chevallard, Y. (1992). Concepts fondamentaux de la didactique: perspectives apportées par une approche anthropologique. Recherches en Didactique des Mathématiques. (12,1), pp. 73-112,.
Córdova, C. S. (2006). Educación en matemáticas y procesos metacognitivos en el aprendizaje. Revista del Centro de Investigaciones Universidad La Salle. México , 81-91.
Echevarría, R. B. (2012). Propuesta Didáctica para la enseñanza de la Estadística en los modelos de regresión lineal simple bajo un enfoque contructivista. Universidad Nacional de Colombia. Sede Medellín.: Tesis de maestría.
Fernández, J. M. (2016). El moodle en Educación Física ejemplificaciones. EFDeportes 214, 3-6.
Hernández, I. R. (2005). Matemática Aplicada, apuntes para la asignatura. La Habana, Cuba: Escuela Internacional de Educación Física y Deporte.
Ochoa, H. C. (2013). Estrategia metacognitiva para desarrollar el aprendizaje. EFDeporte, 4-6.
Rodríguez, E. M., Sanchez Quintero, N., Pascual Fis, S. A., Rodríguez Taboada, M. d., & Pagés Lazos, R. (2016). Plan de estudio E. Licenciatura en Cultura Física. La Habana: Ministerio de Educación Superior.