Current state of the management of the quality in the Physical Culture and the Sport

Main Article Content

Niurka Andux-Ruiz
Amarilys Torres-Ramírez
Magda Mesa-Anoceto
Rodolfo R. Vidaurreta-Bueno

Abstract

Higher education is currently working for quality, evaluation and accreditation, which are seen as processes in the culture of management. As higher education centers meet the needs of society, quality and excellence will be guaranteed. In this article we proceeded to obtain a representation of the reality about the current state of the quality management of the self-assessment process in the Master's programs in the field of Physical Culture and Sport, in particular the Master's program in Sports of Combat. The use of methods and techniques such as: documentary analysis, observation, interview, SWOT matrix and the technique Structural analysis using the prospective MICMAC method were taken into account for the diagnosis; These contributed to the subsequent elaboration of the strategic diagnosis. The diagnosis made corroborated the need to work in order to manage the quality of the program to contribute to continuous improvement, through the integration of evaluation systems with the use of mechanisms to process information, which makes it possible to report to the institution, while contributing the monitoring of impacts and the achievement of academic excellence.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Andux-Ruiz N., Torres-RamírezA., Mesa-Anoceto M., & Vidaurreta-BuenoR. R. (1). Current state of the management of the quality in the Physical Culture and the Sport. Acción, 14(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/25
Section
Artículos Originales

References

Castellanos, B. (1998). La encuesta y la entrevista en la investigación educativa. [Formato electrónico].
Cruz, V., Martos, F. (2010) Evaluación de la calidad de los programas de maestría y Doctorado en Iberoamérica. Recuperado de http://www.postgrados.cunoc.edu.gt/Documentos/Calidad%20y%20postgrado/Evaluacion%20de%20la%20calidad%20de%20postgrado.pdf
Estrada, V. (2003). Matriz DAFO. Conferencia Mapas Conceptuales. Recuperado de http://www.ecured.cu/index.php?title=MatrizDAFO&oldid=1768919
Godet, M., Monti R., Meunier F., y Rouberlat, F. (Eds.). (2000). La caja de herramientas de la prospectiva estratégica. (Cuarta edición actualizada ed.). España: Gerpa con la colaboración de Electricité de France, Mission Prospective.
González, R., Guerra, R.M., Anido, V. y Barrios I. (2016) Aplicación de un Sistema de Gestión de la Calidad NC-ISO 9001 a la dirección del posgrado académico en Educación Médica Superior. 2016; 30(3): Recuperado de http://scielo.sld.cu/pdf/ems/v30n3/ems07316.pdf
Innovación Social. (2013). El Análisis DAFO: ¿Qué es y cómo llevarlo a cabo? Herramientas para emprendedores. Recuperado de http://www.innovacionsocial21.org/2013/07/el-analisis-dafo-que-es-y-coómo-llevarlo-a-cabo-Herramientas-para-emprenderores
Junta de Acreditación Nacional. (2015). Sistema de Evaluación y Acreditación de Programas de Maestrías (SEA-M). República de Cuba: La Habana. E.P. Félix Valera. pp. 8, 9, 13-29.
Ministerio de Educación Superior, MES. (2004). Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba. Resolución No. 132/2004. La Habana. Cuba, pp.3, 5, 6, 8,11.
Mesa, M. (2006). Asesoría estadística en la investigación aplicada al deporte. Editorial José Martí. La Habana. Cuba.
Mora, J., y Yáber, G. (2011). Gestión de calidad de programas de posgrado: estudio de casos. Recuperado de http://www.gestuniv.com.ar/gu_08/v3n2a2.htm.
Navarro, H. (2011). Metodología para la evaluación del impacto social en el deporte de alta competencia de los servicios de capacitación científica a la medida. Tesis de Maestría en Metodología Entrenamiento Deportivo para la Alta Competencia, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte, La Habana.
Razo, I. Y., Iñigo, E. R., y Dibut, L. S. (2018). Reflexiones sobre la gestión de la calidad de la educación superior.[Formato electrónico]. Universidad 2018. 11no Congreso Internacional de Educación Superior.
Robelo, W. (2018). La gestión universitaria y el aseguramiento continuo de la calidad: caso Nicaragua. [Formato electrónico]. Universidad 2018. 11no Congreso Internacional de Educación Superior.
Sánchez, A. B. (2003). Análisis de los Sistemas de Superación de los recursos humanos del deporte. Una propuesta de modelo para la mejora continua de calidad. Tesis Doctoral, Instituto Superior de Cultura Física "Manuel Fajardo", La Habana.
Torres, A., Pérez, Z. R., Pérez, A., y García, C. (2009). Metodología para la evaluación de impacto de los programas de formación académica de postgrado en la UCCFD “Manuel Fajardo”. [Formato electrónico].