The selection of content for planning the training in the Modern Pentathlon
Main Article Content
Abstract
The dynamics of contemporary sport states challenges that demand the presence of science to find appropriate solutions. In the case of the Modern Pentathlon, this becomes more valid due to its multiple event character, what forces to interpret it as a sport with several components. In this context, the research is developed with the coaches of the National Team of Cuba, with the objective of determining the common contents for planning the training in the Modern Pentathlon taking into account the requirements of each of the components that make it up. For this, theoretical methods were used, such as analytical -synthetic, historical-logical and empirical methods such as observation, survey, interview and documentary analysis. The conception of a system of sports skills and abilities of each of the components of the Modern Pentathlon is obtained as main result to define the contents common to the five events, which allowed moving from a fragmented understanding of training planning to integrative approach. The experts who evaluated the proposal consider it relevant for its subsequent practical evaluation.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms of the license Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0):
You are free to:
Share — copy and redistribute the material in any medium or format
Adapt — remix, transform, and build upon the material
The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
Attribution — You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes.
No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
You do not have to comply with the license for elements of the material in the public domain or where your use is permitted by an applicable exception or limitation.
No warranties are given. The license may not give you all of the permissions necessary for your intended use. For example, other rights such as publicity, privacy, or moral rights may limit how you use the material.
References
Álvarez, C. (1995). Metodología de la investigación científica. Centro de Estudios de Educación Superior "Manuel f. Gran". Santiago de cuba, Cuba. La Habana, Cuba.
Alverdi, D. (2013). Sistema de orientaciones metodológicas de los deportes de combate de la EIDE Mártires de Barbados para la categoría 13-14 años. Tesis en opción al título de Máster en Metodología del Entrenamiento Deportivo para la Alta Competencia. La Habana, Cuba.
Añorga, J., Varcárcel, N. (2012). Estrategia didáctica y curricular. Universidad Pedagógica “E.J. Varona. ISPEJV. La Habana, Cuba.
Copello, M. (2007). Metodología del entrenamiento deportivo desde la perspectiva de los deportes de combate. La Habana, Cuba.
Copello, M. (2001). Tratamiento didáctico del contenido de entrenamiento de los judokas de alta calificación. La Habana, Cuba.
Donskoi y Zatsiorski. (1989). Biomecánica de los Ejercicios Físicos, Moscú. Editorial pueblo y educación.
Escuela Vasca del Deporte. (2005). Apuntes del bloque común de los cursos de entrenadores y entrenadoras, Nivel II. Edición c-1.
Fernández, D. (2013). Surgimiento y evolución del pentatlón moderno en cuba. Trabajo de diploma para optar por el título de licenciado en cultura física. La Habana, Cuba.
Fleitas, I., Mesa, M., Guardo, M. E. (2013). Sobre algunos métodos cualimétricos en la Cultura Física: criterio de expertos, especialistas, peritos, jueces y árbitros, usuarios y evaluadores externos. Revista Digital (Buenos Aires), Año 18, Nº 179, Abril de 2013.
Fung, T. (1996). Las habilidades y las capacidades en el proceso de enseñanza-aprendizaje del deporte. Tesis para optar el grado de doctor en ciencias pedagógicas. La Habana, Cuba.
Fung, T. (1999). La habilidad deportiva; Su desarrollo. Editorial pueblo y educación. La Habana, Cuba.
Hamberger, E., Luger, K. (2008): Transdisziplinäre Kommunikation. Aktuelle Be-Deutungen im fächerübergreifenden Dialog, Wien: Österr. Kunst- und Kulturverlag, ISBN 978-3-85437-264-6.
Mesa, M., Fleitas, I., y Vidaurreta, R. (2015). Sobre el tratamiento estadístico a los datos provenientes de las opiniones de los expertos en las investigaciones de la Cultura Física. EFDeportes.com Revista Digital, 210, 10.
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios a la educación del futuro. Paris, Francia.
Romero, E. (2008). Las habilidades motrices deportivas. En Conceptos terminológicos principales en torno a las habilidades motrices, La Habana, Cuba.
Romero, R.M., Becali, A.E. (2014). Metodología del entrenamiento deportivo. La Escuela Cubana. Editorial Deportes. La Habana, Cuba.
Union International de Pentathlon Moderne. (2008). History. Disponible en Disponible en http://www.uipmworld.org/sites/default/files/uipm_statutes_2016.pdf . Consultado el 20 de agosto de 2018.
Union International de Pentathlon Modern. (2008). Events Rules Fencing Disponible en Disponible en http://www.uipmworld.org/sites/default/files/uipm_statutes_2016.pdf . Consultado el 20 de agosto de 2018.
Union International de Pentathlon Moderne. (2008). Events Rules Swimming. Disponible en Disponible en http://www.uipmworld.org/sites/default/files/uipm_statutes_2016.pdf . Consultado el 20 de agosto de 2018.
Union International de Pentathlon Moderne. (2008). Events Rules Riding. Disponible en Disponible en http://www.uipmworld.org/sites/default/files/uipm_statutes_2016.pdf . Consultado el 20 de agosto de 2018.
Zatsiorski, V. M. (1989). Metrología deportiva. Editorial Pueblo y Educación. La Habana, Cuba.