System of actions for the implementation of integrative exams in the Bachelor’s Degree in Physical Culture

Main Article Content

Urbano Blas Rodríguez-Martínez
Amelia Domínguez-Ventura
Lourdes Guadalupe Rodríguez-Pérez

Abstract

Improving the quality of professional training is one of the imperatives in the implementation of the curriculum "D" in higher education in Cuba. In particular, the performance of evaluations that favor the integral preparation of students for the solution of multiple professional problems. The purpose of the research is the implementation of a system of actions to carry out integrating examinations in the first year of the Bachelor´s Degree in Physical Culture in the modality of course for workers. From an interdisciplinary perspective it helps to deepen the formation of a holistic culture of the graduate, the main contribution of this investigative process. Methods of theoretical level, synthetic analytical, logical historical and system approach were used; and the empirical level, documentary review, interview, participant observation and opinion poll as well. A satisfactory assessment of the specialists consulted and a high degree of student satisfaction were obtained.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Rodríguez-MartínezU. B., Domínguez-VenturaA., & Rodríguez-Pérez L. G. (1). System of actions for the implementation of integrative exams in the Bachelor’s Degree in Physical Culture. Acción, 14(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/19
Section
Artículos Originales

References

Álvarez de Sayas, C (1999) La escuela en la vida. La Habana. Edit. Pueblo y Educación.
Artiles Olivera, I. (2010) Modelo pedagógico para la preparación del profesor en la transformación de las prácticas evaluativas en formativas en el contexto de la Sede universitaria Municipal. Villa clara 120 h. Tesis no publicada (en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas) UCLV.
Del Toro Alonso, M. (2007) Alternativas Pedagógicas Interactivas para la educación en valores en el polo acuático juvenil. Villa Clara Tesis no publicada (en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Pedagógicas) ISCF.
Ecured (2018) Tarea integradora en disponible en Ecured (2018) Tarea integradora en disponible en https://www.ecured.cu/Tarea_integradora recuperado el 10 de marzo de 2018
Hamodi Galán, C. (2014) La evaluación formativa y compartida en educación superior: un estudio de caso. Tesis presentada para optar al grado de Doctor en Ciencia por la Universidad de Valladolid. España
López Rodríguez, A (2009) La formación de profesionales de la Cultura Física en Cuba y la universalización. El Plan de Estudio ‘D’ en Revista Digital Efdeportes Buenos Aires ano 13.nro129 febrero de 2009 disponible en nro129 febrero de 2009 disponible en http://www.efdeportes.com/efd129/la-formacion-de-profesionales-de-la-cultura-fisica-en-cuba.htm Recuperado el 7 de marzo de 2018
Rodríguez Martínez, U.B.(2007). Sistema de acciones para desarrollar exámenes integradores en el proceso de Universalización del primer año de la carrera Licenciatura en Cultura Física. Villa Clara. Tesis no publicada (en opción al grado académico de Máster en Ciencias de la Educación Superior) UCLV.
Rodríguez Martínez, U, Domínguez Ventura, A, Rodríguez Domínguez, M (2017) Metodología para el Proceso de Evaluación en la Disciplina Recreación Física de la Carrera Licenciatura en Cultura en Ciencia y Actividad Física Vol. 4, No. 2 , Mes julio - diciembre , 2017.Pág. 74 - 87 disponible en 74 - 87 disponible en http://revistaciaf.uclv.edu.cu . Recuperado el 12 de marzo de 2018