EcuadorianInterdisciplinaryPhysicalEducation in thecontextof thecovid-19

Main Article Content

Richar Jacobo Posso Pacheco
Laura Cristina Barba Miranda
Josué Celso Marcillo Ñacato
Stalin Javier Beltrán Vásque

Abstract

The Ecuadorian educational policy in the face of the healthemergency caused by covid-19, proposed the prioritization of content in all curriculabyareas and the application of project-basedlearning as a methodological alternative forremote education. The purpose of this research is to offer a proposal for the design of a Physical Education learning objective oriented to interdisciplinary built from the evaluation criteria of the disciplinary areas. Them et hod used was the phenomenological-hermeneutic one, two techniques were applied: the bibliographic review of documents and scientific articles from the platforms of the Ministry of Education of Ecuador and the Academic Google, with which the proposal could be partially founded; and the interview with 15 Physical Education teachers from various educational institutions in the city of Quito, whose instrument was validated by the judgment of seven experts, this information complements the justification of the proposal. The proposal to develop the projects based on the evaluation criteria of the disciplinary areas, combined in the interdisciplinary, will serve the teachers as an input for proposing interdisciplinary micro curricular learning objectives, leaving in view of the problems to be solved for each grade, established in the Emergency Prioritized Curriculum, all with the vision of directing students towards autonomy o learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Posso PachecoR. J., Barba MirandaL. C., Marcillo ÑacatoJ. C., & Beltrán VásqueS. J. (2021). EcuadorianInterdisciplinaryPhysicalEducation in thecontextof thecovid-19. Acción, 17(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/154
Section
Artículos Originales

References

Afre, M. y Labrador, D. (2008). Manual anual de ejercicios, una contribución a la transmisión de conocimientos teóricos a través de la relación interdisciplinaria Educación Física - Física para el octavo grado. PODIUM - Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 3(2), 95-101. Disponible en: ISSN: 1996-2452
Andreu, E. (2020). Actividad física y efectos psicológicos del confinamiento por covid-19. Revista INFAD de Psicología. International JournalofDevelopmental and EducationalPsychology, 2(1), 209-220. doi: https://doi.org/10.17060/ijodaep.2020.n1.v2.1828
Dos Santos, M. M. y Campoy, J. A. (2010). Formación docente reflexiva: Perspectivas interdisciplinarias en educación física. Revista Electrónica de Investigación y Docencia (REID), (3),133-144. Recuperado a partir de https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/reid/article/view/1165
Huarcaya, J. (2020). Consideraciones sobre la salud mental en la pandemia de COVID-19. Revista Peruana de Medicina Experimental y Salud Pública, 37(2),327-334. doi: https://doi.org/10.17843/rpmesp.2020.372.5419
Ministerio de Educación. (2020a). Currículo Priorizado para la Emergencia. Quito: Ministerio de Educación. Recuperado de https://recursos2.educacion.gob.ec/wp-content/uploads/2020/08/Curr%C3%ADculo-Priorizado-para-la-Emergencia-2020-2021-1.pdf
Ministerio de Educación. (2020b). Plan Educativo Aprendemos juntos en casa. Quito: Ministerio de Educación. Recuperado de https://recursos2.educacion.gob.ec/wp-content/uploads/2020/08/Lineamientos-Plan-Educativo-Aprendemos-juntos-en-casa-desde-semana-11_03_08_2020.pdf
Ministerio de Educación (2016) Acuerdo N°20A. Quito, Ecuador.
Ministerio de Educación,(2020c) Acuerdo N° 44A. Quito, Ecuador.
Moreno, A. y Bernal, G. (2016). Transporte activo y ciudad: propuesta interdisciplinaria para la educación física. Tándem, Didáctica de la Educación Física, 52, 64-67. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5522899
Posso, R., Barba, L., León, X., Ortiz, N., Manangón, R. y Marcillo, J. (2020). Educación Física significativa: propuesta para la contextualización de contenidos curriculares. Podium. Revista de Ciencia y Tecnología en la Cultura Física, 15(2), 371-381. ISSN: 1996-2452 Recuperado http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1996-24522020000200371&lng=es&tlng=es.
Posso, R., Barba, L., Rodríguez, Á., Núñez, L., Ávila, C. y Rendón, P. (2020). An Active Micro curricular Learning Model: A Guide to Classroom Planning for Physical Education. Revista Electrónica Educare, 24(3), 1-18. https://doi.org/10.15359/ree.24-3.14
Presidencia de la República de Ecuador (2020), Decreto Ejecutivo No. 1126. Quito, Ecuador, 14 de agosto de 2020.
Valverde, S. A., Guzmán, M. D. y Sánchez, P. T. (2014). Actividad física y depresión: revisión sistemática. Revista Internacional de Medicina y Ciencias de la Actividad Física y del Deporte/International Journal of Medicine and Science of Physical Activity and Sport, 14(54), 377-392. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=54231405012