Therapeutic exercise to improve the dynamic balance in a patient cerebral palsy. A case study

Main Article Content

María Isabel Torres Pérez
Alexander Savigñón Leal

Abstract




Cerebral palsy is a neurological disorder that appears in childhood or early childhood, permanently affects the movement of the body and the coordination of muscles, does not evolve over time. This study is continuity of that carried out by Lic. Alexander Savigñón Leal is this own school for the same pupil. The objective of the study focuses on the need to develop a battery of therapeutic physical exercises to improve the dynamic balance in a pupil with spastic cerebral palsy in the special school "Solidarity with Panama", Boyeros Municipality, in Havana. Various methods were used to know the background of the object of study, as well as the analysis and qualitative and quantitative evaluation of pupil progress, reaching the conclusion of the need to apply therapeutic physical exercises to improve dynamic balance and independent gait, what facilitated a better performance in the realization of the activities of the daily life of the school.




Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Torres Pérez M. I., & Savigñón LealA. (2020). Therapeutic exercise to improve the dynamic balance in a patient cerebral palsy. A case study. Acción, 16(s/n). Retrieved from https://accion.uccfd.cu/index.php/accion/article/view/116
Section
Artículos Originales

References

Bobath, B., y Bobath, K. (2000). Desarrollo motor en distintos tipos de Parálisis Cerebral Buenos Aires: Médica Panamericana.P. 80-120
Borges, S. (2003).Pedagogía y psicología de las necesidades educativas especiales. Desviaciones físico-motoras. Material de apoyo para la Maestría en Educación Especial. CELAEE. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Estévez, M., Arroyo, M., & González, C. (2004) La investigación científica en la actividad física: su metodología”. Ciudad de La Habana: Editorial Deportes. P. 55-78.
La O, E.M. (2007). La Escuela Solidaridad con Panamá. Un estudio necesario. Tesis en opción al Grado Académico de Máster en Educación Especial, Ciudad de La Habana: Centro Latinoamericano de Educación Especial.
Lorente, I. (2017). La parálisis cerebral. Actualización del concepto, diagnóstico y tratamiento. Barcelona: Pediatric Integral.P.77-90. ISSN 1135-4542
Pasini H, Grecco LA, Christovao TC, Braun LA, Giannasi LC, Salgado AS, et al. (2017) Effect of posture-control insoles on function in children with cerebral palsy: Randomized controlled clinical trial. BMC Musculoskelet Disord.8;15:193.ISSN 1471-2474
Peña, R. (2015) Batería de actividades físicas terapéuticas para desarrollar la psicomotrocidad en paralíticos cerebrales. Trabajo de Diploma inédito para optar por el Título de Licenciado en Cultura Física. Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”. La Habana, Cuba.
Savigñón, A. (2017). Influencia de los ejercicios físicos terapéuticos en una escolar con Parálisis Cerebral de la Escuela Especial “Solidaridad con Panamá”. Trabajo de Diploma (inédito) para optar por el título de Licenciado en Cultura Física, Universidad de Ciencias de la Cultura Física y el Deporte “Manuel Fajardo”. La Habana, Cuba.